Genieten tot de irritatiegrens bereikt is

recensie: Midaircondo - Shopping for Images

Het trio Midaircondo is een aparte verschijning in de popmuziek. Eigenlijk heeft dat niet zoveel met hun experimentele muziek te maken, maar meer met het feit dat het hier drie dames betreft. In de (betere) popmuziek zijn die nog altijd dun gezaaid. De dames komen uit Zweden. Dat is dan weer minder opvallend. Midaircondo maakt namelijk muziek die vaak zijn wortels in Scandinavië heeft: sfeervolle pruttelpop.

De associaties die op de dames worden losgelaten, liggen dan ook voor de hand. Denk Múm, Björk en Efterklang. Maar voeg daar ook maar het huidige werk van David Sylvian aan toe. Spaarzame melodieën waarin vooral recensenten de oneindige leegte van de Scandinavische vlaktes menen te herkennen. Aan dit criterium voldoet het trio echter niet helemaal. Daarvoor is de muziek te jazzy en te stads. Overeenkomsten met Björk en een band als Múm zijn er echter wel. De fluisterzang van Lisen Rylander, Lisa Nordstöm en Malin Dahlström bijvoorbeeld. Maar vooral de kinderlijke speelsheid in de melodieën en de dromerige sfeer klinken bekend.

Type

Shopping for Images wordt uitgebracht door het Type label. Dit label leverde de afgelopen jaren al verschillende kwaliteitsreleases op het snijvlak van ambient, (modern) klassiek, singer/songwriterpop en (experimentele) elektronica. Zo brachten de Engelsen ook al Khonnor en Goldmund. Behalve door kwaliteitspop vallen de cd’s van het label op door de schitterende hoesontwerpen. Ook de hoes van Shopping for Images is zo’n fraai staaltje vormgeving. Redenen om de cd’s toch maar gewoon te kopen en niet te downloaden.

Irritatie

Shopping for Images is een collectie songschetsen. De geluiden zijn mooi, dromerig en met een beetje goede wil beland je inderdaad in mid-air. Langzaam zweef je weg op de klanken. De zwakte zit hem in het feit dat het ook blijft bij schetsen. De nummers kabbelen voort. Het gefluister, de spaarzame arrangementen en het getingel roepen op een gegeven moment zelfs irritatie op. Een nummer als Perfect Spot, waarin meer ruimte is voor percussie-elementen, is dan ook zeker een welkome afwisseling. Genieten maar met mate, is mijn devies. De 53 minuten die het schijfje duurt zijn wat mij betreft te veel van het goede.

Live

De website van de platenmaatschappij – de reacties van bezoekers op hun eigen website onderschrijven dit – spreekt vooral van een live-sensatie. De dames combineren live hun geïmproviseerde elektronica met visuele experimenten. Misschien is het deze aanvulling die de muziek van het trio boven de middelmaat uit doet stijgen. Op het album zit er, afgezien van de irritatiefactor, te weinig spanning in de geluidsimprovisaties. Ik ben benieuwd hoe de dames het op het podium zullen doen. In april kun je dat gaan bekijken als midaircondo Nederland aandoet.