Brabantse overstijgt regio met gemak
Maaike Hermans leek lange tijd zoekende. Ze bespeelde verschillende instrumenten alvorens voor zang te kiezen, studeerde klassiek saxofoon en werkte zowel met funk- als rockbands. Als singer-songwriter lijkt zij op Home, Naked and Winged een voorlopige bestemming bereikt te hebben.
Hermans is goed in staat om haar gevoelens en ervaringen te verwoorden in haar oprechte liedjes en doet dat zonder veel opsmuk, in eenvoudige bewoordingen. Zij hanteert steeds de ik-vorm, die de tekst persoonlijk maakt, behalve op ‘Birdsong’, dat ze samen met Barry Hay schreef. In titelnummer ‘Home, Naked and Winged’ blijkt, dat home overal kan zijn en dat naked een gevoel is, onafhankelijk van lagen kleding. Winged refereert aan vrijheid en de wil de wereld te verkennen. Op het album heerst soms een aangrijpende thematiek, zoals wanneer klinkt: ‘Daddy why are you doing that’, een enkele keer is het onderwerp luchtig (‘Happy Here’), humor ontbreekt nagenoeg. Het enige nummer dat niet door Hermans is geschreven, is afkomstig van een andere Brabander, J.W. Roy.
Variatie aan uitdrukkingen
‘Broken Wings’ overschrijdt de grenzen van het sentimentele, met zijn klaaglijke zanglijnen van Roy en Hermans en dito instrumentvoering. Als je in staat bent te delen in deze smart, dan zit je hier goed, maar de meer nuchtere luisteraar zal hieraan snel voorbijgaan. ‘Where I Wanna Live’ daarentegen, is van een andere substantie, het is een uptemponummer en klinkt opgewekt. ‘Happy Here’ is niet alleen uptempo, maar ook de meest robuuste track van het album. Hier toont Hermans in al haar veelzijdigheid eveneens haar kracht. De andere songs hebben een vriendelijk, rustig karakter.
Hermans’ zang is meestal ingetogen en beheerst, met weinig dynamiek en weinig nadrukkelijk pathos, maar zeker met beleving. Zij kan wel degelijk uithalen, waarbij de toon goed intact blijft. Momenten van hevige gemoedsuitdrukking komen des te sterker over, omdat ze die zorgvuldig doseert. De instrumentatie is sober gehouden, maar de arrangementen klinken zeer verzorgd. Opvallend is de partij van Martijn de Laat met zijn gestopte trompet in het openingsnummer ‘Where Are You Now’, dat daardoor een jazzy kleuring krijgt. Jeroen van Vliet (Gatecrash) speelt een glansrol op piano en imponeert op de Fender Rhodes met zijn fantasierijke, maar onnadrukkeljke spel. ‘And You’ is een zuiver miniatuur geworden met zijn solobegeleiding bij de zang van Hermans. Sopraansaxofonist Franklin Schieman geeft ‘Where I Wanna Live’ extra sfeer met zijn boterzachte klanken en de inbreng van B.J. Baartmans is prominent als snarenspeler en producer.
Collega’s en concurrenten
Er opereren momenteel behoorlijk wat uitstekende, vrouwelijke singer-songwriters in Nederland. Tussen zovele artiesten als Roos Rebergen, Leine, Marike Jager en Stevie Ann verdient nieuwkomer Maaike Hermans evengoed royaal ruimte met haar eigen identiteit. Zij is niet iemand van het grote gebaar, maar moet het hebben van fijnzinnigheden. Haar album Home, Naked and Winged is een persoonlijk document geworden, een luisteralbum met mildheid en intimiteit, maar ook stevigheid.