Vermoeiend

recensie: Take a Look in the Mirror

Korn werd eigenlijk pas echt bekend bij het grote publiek met het album Follow the Leader uit 1998. De single met dezelfde titel gooide hoge ogen en was ook regelmatig te horen. En dit niet slechts in de kamer van de fans van de band, maar mensen stonden ook in de kroeg te hossen op dit nummer. De band kwam ineens in het middelpunt van de belangstelling te staan. Daarna echter verdween de band weer snel uit deze spotlights.

~

Veelgehoorde kritiek is dat het vorige album van de band, Untouchables, veel te soft geproduceerd is, waardoor de agressie van de muziek niet goed tot zijn recht komt. Ik ben benieuwd of die op dit zesde studioalbum ook weer het geval is of dat de metal van de band met bakken uit de hemel valt. Weet Korn met dit album weer een hit af te leveren of blijft de band zich in de schaduw voortbewegen?

Verborgen track als muzikale hoogtepunt

De band klinkt minder fris dan wat ik in eerste instantie verwacht had. De muziek is weinig verrassend en niet bijster afwisselend. Dit komt vooral doordat er weinig dynamiek en volumeverschil in te ontdekken is. Tevens is er niet erg creatief omgesprongen met ritmes. Korn doet je niet wippen op je stoel maar wegzakken in een weinig inspirerend stampwerk en zuchten onder het langzame tempo van de songs. Positieve uitzondering hierop is de verborgen track One (ja die van Metallica). Deze uitvoering klinkt wel leuk en is zeker het beste nummer van de CD.

Fuck

Sommige teksten zijn weinig inspirerend zoals “Y’all want a single say fuck that
Fuck that, Fuck that [x6]”
uit Y’All Want a Single, de huidige single van de band. Verder ligt het woord fuck zanger Jonathan Davis wel erg lekker in de mond. Toch is het niveau van de teksten niet onaardig. Frustraties uit het leven worden via de teksten uitgeschreeuwd. Echte gevoelens, daar kan je toch niets op tegen hebben?

Doodmoe

Soms lijkt de wereld simpel. Er is muziek die je energie geeft en waarmee je na het beluisteren de hele wereld aan kan, en er is muziek die je energie kost en waarna je moe en onbevredigd op de bank in slaap zakt. Helaas valt de nieuwe Korn in de laatste categorie. De muziek sprankelt niet, ze inspireert niet, ze is niet nieuw en doet niets positiefs met mijn gemoedstoestand. Het spijt me voor de jongens uit Bakersfield: ik word gewoon doodmoe van deze muziek.

Geen hoogvlieger

Take a Look in the Mirror is geen sterk album. Muzikaal moet het album het van een als verborgen track verstopte cover hebben en tekstueel is het eerder puberaal dan briljant. De muziek is vermoeiend en weinig inspirerend. Meer kan ik er ook niet van maken. De muziek is niet stevig of agressief, ze doet me slechts zuchten van vermoeidheid. Een hit zal de band hier dan ook zeker niet mee scoren.

Link: