Als kneedbaar explosief

recensie: Infadels - We Are Not The Infadels

Love like Semtex. Met dit nummer begint het debuut van de Britse aanstormende hype Infadels. Semtex is synthetisch explosief, dat in het verleden onder meer is gebruikt voor terroristische activiteiten zoals het opblazen van vliegtuigen. Of de mannen van Infadels beseffen dat ze met het woord semtex een uitstekende metafoor hebben gegeven voor hun eigen plaat We Are not the Infadels weet ik niet. Ik weet wel dat dit album een typisch geval is van ‘goed kneden en hard knallen’.

~

Nou is ‘knallen’ misschien een wat oubollige term, vaak gebezigd door dj’s van middelbare leeftijd in grote dorpsdiscotheken of in de toeristenclubs van Salou of Alanya – maar niet door zogenaamd serieuze besprekers van platen. Toch past de term juist daarom bijzonder goed bij de muziek van Infadels: toegankelijk, begrijpelijk, extreem hitgevoelig en tegelijkertijd bijzonder geschikt om echt naar te luisteren. We Are not the Infadels is zowel een plaat voor de dorpsdiscotheek als voor de bezoeker van undergroundgelegenheden, maar ook in de huiskamer of op de mp3-speler doet dit album het uitstekend.

Soundtrack van het komende jaar

Infadels hebben het allemaal: stampende elektro, pakkende melodieën, punkattitude, energie en veel potentiële hits. De adrenaline giert door je lichaam bij het luisteren naar deze ultieme dansplaat. Wanneer Can’t Get Enough, de eerste single van het album, voorbij komt op het steeds beter wordende MTV, gaat de televisie vanzelf harder. De prachtige hooks zijn bijna niet te tellen. Maar Infadels kunnen ook subtiel zijn, met name in het tweede gedeelte van de plaat. Afsluiters Sunday en Stories from the Bar zijn wat minder fel en geven de plaat wat meer diepgang. Maar van echt gas terugnemen is amper sprake.

Infadels gaan een belangrijk deel uitmaken van de soundtrack van het komende jaar, zoals Kaiser Chiefs en LCD Soundsystem dat vorig jaar deden. De kans is bovendien groot dat nog veel meer mensen zich aangesproken voelen, want We Are not the Infadels is een prachtplaat, geschikt voor werkelijk iedereen. Infadels laten nog maar weer eens zien hoe de termen mainstream en alternatief – of commercieel en artistiek – tegenwoordig in elkaar kunnen oplossen. Bijzonder goed gekneed, waanzinnig explosief en, in tegenstelling tot andere soorten dynamiet, in potentie erg goed voor de inhoud van de kluis van de platenmaatschappij.

Infadels toeren de komende maanden van 2006 door Nederland, zie hier de lijst met tourdata.