Verslavend

recensie: Ghost Trucker - The Grand Mystique

Ook zin in een bizar muzikaal ritje? Rij dan mee met het mysterieuze Ghost Trucker. Stijg langzaam op, mijlen ver recht omhoog, dwars door de wolkenmassa heen en blijf een half uur rondtollen boven het aardse gefriemel. Voor de finale haal je diep adem en daal je in volle vaart af om vervolgens abrupt, maar gecontroleerd op beide voeten te landen. Na zo’n ruige tocht met de Ghost Trucker maakt zich een rijk gevoel van je meester. Mysteries blijven mysteries, maar de wereld is er wel een stukje mooier op geworden.

Ervaar het allemaal zelf op The Grand Mystique, het debuutalbum van Ghost Trucker. Het is een heerlijk album, een luistertrip die je meeneemt naar grote hoogten. Ghost Trucker is de nieuwe groep van Roald van Oosten (Caesar-bandlid van het eerste uur), Asta Kat (zangeres van Seesaw), Ralph Mulder (zanger en gitarist van Alamo Race Track) en Rik Elstgeest (Kopna Kopna). De band Ghost Trucker begon vanuit de wens van onder anderen Roald van Oosten om filmmuziek te gaan maken. Op de debuutplaat The Grand Mystique staan daarom ook twee songs die concreet zijn voortgekomen uit filmopdrachten (I’ve Got The Strangest Thoughts en If This Would Be The Death Of Me). Alle dertien tracks van het album zijn als band gecomponeerd en gedurende de afgelopen jaren opgenomen in The Animal Kingdom, de eigen studio van Roald van Oosten.

Filmmuziek voor de discotheek

The Grand Mystique bevat echter geen stereotype filmmuziek. Dus op dit album geen instrumentale dweepliedjes, maar “echte” (electro)popsongs. Ghost Trucker verstaat daarbij de bijzondere kunst om “moeilijke liedjes” toch gemakkelijk in het gehoor te laten klinken. The Grand Mystique klinkt dan ook toegankelijk met overwegend dansbare, melodieuze en soms zelfs hitgevoelige nummers. Een song als I’m Hanging On knipoogt zelfs verleidelijk naar de Top 40.

Knisperend fris geluid

Ghost Trucker roept qua samenzang herinneringen op aan Caesar en bepaalde nummers schuren tegen het typische Caesar-geluid aan (Twentyfirst Century en Under the Stars).
Maar grootste verschil is toch wel de prominente rol voor de elektronica (onder anderen door Caesar-muze Marit van Loo). Dankzij de slimme inzet van beats en samples klinkt de band dynamisch, swingend en waar nodig lekker loom en zwoel. Samen met stroperige basloopjes en subtiele gitaar riffs heeft de band een eigen, knisperend fris en verslavend geluid te pakken. Dus mocht de Ghost Trucker binnenkort bij je voor de deur staan: stap met gerust hart in en geniet zo vaak je kunt van dit ritje. Ghost Truckers The Grand Mystique is de perfecte soundtrack voor de donkere dagen die komen gaan.