Organisch mixfeest

recensie: Four Tet - Remixes

Elektronicawonderkind Four Tet brengt met Remixes een bijzondere plaat uit. Het dubbelalbum bevat namelijk zowel Four Tet’s remixen van andermans werk als omgekeerd. Het palet is breed: op de eerste cd bewerkt hij muziek van uiteenlopende artiesten als Radiohead, Madvillain en Sia. De tweede cd, met remixen van Four Tet-nummers, bevat bewerkingen door onder andere Jay Dee, Manitoba en de man zelf.

~

Four Tet is het muzikale alter ego van de in 1980 geboren, uit Londen afkomstige Kieran Hebden. Hij is gitarist van de postrockband Fridge, maar is bekender van zijn eclectische soloplaten waarop drums en percussie een toonaangevende rol spelen. De afgelopen jaren maakte Hebden bovendien zo’n vijftig remixen van uiteenlopende nummers. Op de eerste cd van Remixes heeft hij daarvan de twaalf meest geslaagde geselecteerd.

Van Bloc Party tot Madvillain

Op cd een blijkt meteen de muzikale reikwijdte van Four Tet: hij voorziet Bloc Party’s So Here We Are van een ambient tintje; hij vult een ongetiteld Aphex Twin-nummer op met organische breakbeatritmes en het voorheen rustige Breathe van singer/songwriter Sia wordt extatisch door drumfills en percussie. Ook Skttrbrain van Radiohead krijgt een compleet nieuw uiterlijk: het wat sober omklede origineel krijgt een uitbundig ritmische uitdossing. Behalve alternatieve rock, experimentele elektronica en sobere liedjes waagt Hebden zich aan hiphop. Met een (voor het genre ongebruikelijke) electroloop en een funky beat die precies op het juiste moment invalt, maakt hij van Madvillain’s Money Folder een versie die zich met het origineel kan meten.

Jay Dee en Percee P

Cd twee bevat remixen van Four Tet-nummers. Er zijn op de cd maar liefst vier bewerkingen van A Joy, afkomstig van Four Tet’s Everything Ecstatic (2005). Van deze vier doet Hebden zelf twee remixen. De een is een soort hiphopversie (met gastbijdrage van rapper Percee P), de ander is een experimentele variant op het origineel. Een van de mooiste bijdragen is van de (in februari overleden) hiphopproducer Jay Dee, die van As Serious as your Life is een krachtige hiphoptrack maakt. Collega-elektronicus Manitoba verandert Hilarious Movies of the 90’s in een rustig ambientnummer met gefragmenteerde zangsamples; rapper Koushik vult een klavecimbelgedeelte uit hetzelfde origineel op met drumbreaks, geheel in Four Tet-stijl.

Remixen als kunst

In eerste instantie zou je niet snel denken dat deze dubbelcd alleen remixen bevat. Meer dan het dansvloergeschikt maken van nummers, is remixen voor Four Tet een kunstvorm op zich. Hij laveert moeiteloos van het ene naar het andere genre en overgiet de originelen met zijn organische, drumsgeoriënteerde sound. Ook wanneer zijn eigen nummers door anderen verdienstelijk bewerkt worden, is die sound sterk genoeg om als een paal boven water te staan.