Het worstelen van Josh Tillman

recensie: Father John Misty - I Love You, Honeybear

Net voor Valentijnsdag brengt Josh Tillman zijn tweede plaat uit onder de monnikennaam Father John Misty. Perfecte timing voor een complex album vol liedjes over een ongecompliceerd onderwerp: de liefde.

Oh, I just love the kind of woman, who can walk over a man”, met deze zin opent Father John Misty ‘The Night Josh Tillman Came To Our Apt’, het vierde nummer op I Love You, Honeybear. Nooit eerder legde Tillman zijn ziel zo bloot als op deze vijfenveertig minuten durende langspeler. Het had wat tijd nodig voordat hij overstapte naar zijn huidige alias, maar na zeven soloplaten onder zijn eigen naam laat hij nu het achterste van zijn tong zien.

Met de billen bloot
Breekbaar en naakt: niet voor niets krijgt meer dan de helft van Tillmans nummers op Spotify het label ‘explicit’. Als voormalig Fleet Foxes-drummer kan hij nu eindelijk zonder beperkingen zijn eigen plan trekken. Als een geestelijke biecht hij al zijn zonden op in ‘The Ideal Husband’, klaagt hij over de liefde voor zijn eigen vaderland in ‘Bored In The USA’ en doet hij zijn beklag over het onbegrip van naastenliefde in ‘Nothing Good Ever Happens At The Goddamn Thristy Crow’.

Schelden op de liefde
Voor een priester heeft Tillman een rijk vocabulaire, en hij put daar voldoende uit. Zijn nummers zijn doorspekt met onbegrip, verdriet en woede. Om dat te accentueren gebruikt hij een grote orkestratie: zo ontaardt ‘The Ideal Husband’ in een ware chaotische climax. Wat begint als een rustig folknummer resulteert in een grotesk eindpunt met krassende strijkers en de schreeuwende vocalen van Tillman. Op veel nummers zijn naweeën van de Fleet Foxes hoorbaar. ‘Chateau Lobby #4’ had niet misstaan op Helplesness Blues.

Liefde voor de consument
Hoe goed liefde en cynisme samengaan, laat Tillman als geen ander zien. Luister hieronder bijvoorbeeld naar zijn performance van ‘Bored In The USA’ bij David Letterman. Ook liet Father John Misty een eerdere versie van I Love You, Honeybear lekken, waarbij het album van zijn vocalen en orkestratie gestript was en enkel de basis van elk nummer overbleef. Volgens Tillman: “zodat de consument snel kan beoordelen of iets goed is, zonder dat het de artiest iets kost”. Een cynisch statement.

Een complex conceptalbum over de liefde, dat is I Love You, Honeybear, op het rare experiment met synths en electronica van ‘True Effection’ na. Maar dat is Tillman vergeven. De cd is een prachtige, cynische schets over de liefde in de traditie van Fleet Foxes, met het lijden van Father John Misty als onderwerp. Een fijn plaatje om 14 februari, en de daarop volgende weken, mee door te brengen.