Lichtvoetiger
De mannen van Death Cab For Cutie zijn na veertien jaar trouwe dienst inmiddels verliefd, verloofd en getrouwd. Dit vraagt om een andere aanpak: voorganger Narrow Stairs was een echte tranentrekker, op Codes and Keys slaat de band een minder donkere weg in.
Wanneer Benjamin Gibbard begint te zingen op opener ‘Home Is A Fire’ wordt direct duidelijk dat dit een echte Death Cab For Cutie-plaat is. De stem van Gibbard is uit duizenden te herkennen en bepaalt het geluid van de band. Veranderingen zijn er ook: de gitaar is minder prominent aanwezig en er zijn glansrollen voor piano en keyboard.
Tweede natuur
‘You Are A Tourist’ is de eerste single van het radiovriendelijke album. Een groot verschil met de leadsingle van Narrow Stairs: het ruim acht minuten durende ‘I Will Posses Your Heart’. Een vergelijkbaar nummer op Codes and Keys is ‘Knobstructed Views’: ook hier speelt een minutenlang intro een belangrijke rol.
Ware gedichten
In ‘Monday Morning’ zingt Gibbard: ‘She may be young, but she only likes old things. The modern music, it ain’t to her taste.’ Een passende tekst, want ondanks de elektronische invloeden is Codes and Keys tijdloos. Het lijkt alsof de nummers op het album met het bezongen meisje in gedachten zijn geschreven.
Dat Codes and Keys minder donker is van toon, hoor je in ‘Portable Television’ en ‘Underneath The Sycamore’. Deze liedjes zijn luchtiger en meer toegankelijk dan eerder werk. Toch blijft dit album een waar gedicht. Gibbard schrijft de mooiste teksten, zoals in het titelnummer: ‘We won’t get far, flying in circles inside a jar. Because the air we breathe, is thinning with the words that we speak.’
Death Cab For Cutie bezorgt met Codes and Keys bij vlagen kippenvel, maar het album overstijgt niet de voorganger Narrow Stairs. Heeft de band geforceerd door te experimenteren? Misschien. Wel staat vast dat Codes and Keys een tijdloze plaat is en zeker het beluisteren waard.