Fraaie Verdi voor wie de ogen sluit
Zo hartstochtelijk als de solisten en dirigent Ingo Metzmacher werden toegejuicht, zo haatdragend klonk het boegeroep dat regisseur Peter Mussbach ten deel viel na afloop van de première van Verdi’s overgangswerk Simon Boccanegra. En beide waren volkomen terecht.
Non-enscenering
Peter Mussbach heeft een eenvoudige oplossing voor de ensceneringsproblemen die Simon Boccanegra oproept: hij ensceneert gewoon niet. De lastige scènewisselingen negeert hij; de hele opera speelt zich af in een decor dat doet denken aan een grauwe kademuur met daarop enkele symmetrisch geplaatste schermen. Tijdens de proloog werkt het nog, maar al snel begint het flink te vervelen.
En nee, het helpt dan niet als je volkomen vertrouwt op een enkele regievondst en die oeverloos herhaalt om in elk geval nog de suggestie van een visie, een boodschap, een idee bij het publiek erin te rammen. Want wat Mussbach wilde suggereren door personages voortdurend door het doek heen te laten stappen, werd nergens duidelijk. Ook het idee om de al in de proloog gestorven geliefde van Simon Boccanegra met regelmaat terug te laten keren, werkte alleen in de slotscène, maar bleek verder vooral clichématig.
Het resultaat: een dodelijk saaie productie, die oogt als een haastklus van de socioloog / neuroloog / hoogleraar / dirigent / decorontwerper / librettist / psychoanalyticus / artistiek leider van de Berlijnse Staatsoper unter den Linden (en ik vergeet ongetwijfeld nog een beroep van deze Renaissanceman) Peter Mussbach, die dan ook terecht op boegeroep getrakteerd werd.
Jammer
En dat is jammer. Want hoewel de Mexicaanse tenor Alfredo Portilla niet overal even vast klonk en de sopraan Angela Marambio iets te nadrukkelijk haar vibrato etaleerde, was deze Simon Boccanegra muzikaal uitstekend. Dirigent Ingo Metzmacher waakte ervoor te vervallen in de al te dramatische bombast die maar al te vaak met Verdi geassocieerd wordt, en de Italiaanse solisten Roberto Accurso, Marco Vratogna en Roberto Scandiuzzi zetten indrukwekkende vocale prestaties neer.Het meeste opzien baarde echter Andrzej Dobber, de Poolse bariton die eerder al opviel in Verdi’s Macbeth. Zonder ook maar een moment aan waardigheid te verliezen hield hij zich staande in een rammelende enscenering, ja, wist de titelrol volkomen geloofwaardig te maken. Met de ogen gesloten was deze Simon Boccanegra een uitstekende productie, in de handen van Peter Mussbach bleek ze echter visueel totaal mislukt. Gelukkig is de opera op 20 mei te beluisteren via Radio 4.