De opkomst van de amateur?
![](https://8weekly.nl/wp-content/uploads/2011/9416-o-a-ane-hjort-guttu-sylvia-sleigh-iedereen-kan-alles-genie-zonder-talent-f.jpg)
.
Inspiratie voor de tentoonstelling komt bij de Franse kunstenaar Robert Filliou vandaan, die zichzelf als ‘Genie zonder Talent’ bestempelde. Zowel hij als Joseph Beuys hield zich in de jaren zeventig bezig met het idee dat iedereen een kunstenaar was. Aan de hand van actuele beeldende kunst stelt De Appel vragen als ‘kan ik het verschil zien tussen amateurkunst en professionele kunst?’ en ‘kan ik als kijker zelf bepalen wat ik kunst vind?’
How to become a non-artist
Kan iedereen alles?
De grens opzoeken tussen amateurkunst en professionele kunst levert risico’s op. Het concept zelf is interessant, maar het gevaar bij een tentoonstelling als deze schuilt in de kwaliteit van de kunst die te zien is. Om te onderzoeken waar de grens ligt, heeft De Appel ervoor gekozen veel werk te laten zien dat, qua manier waarop het gemaakt is, ietwat amateuristisch oogt. Zoals het werk Arakawa and Madeline Gins (1962) van Sylvia Sleigh. Deze kunstenares maakt vooral portretten van vrienden en bekenden. Haar stijl neigt naar de naïeve schilderkunst. Op zich is het een logische keuze dat er veel van dit soort werk te zien is, maar door de grote hoeveelheid hiervan lijkt de tentoonstelling soms iets te hobbyistisch.
Geslaagder zijn juist de werken als How to Become a Non-Artist die antwoord proberen te vinden op de vraag ‘wat is kunst?’ Toch beantwoordt De Appel zelf deze vraag in de tentoonstelling niet. De nadruk ligt er vooral op de bezoeker zelf conclusies te laten trekken. Maar misschien is de vraag ook wel te ingewikkeld om er ooit een eenduidig antwoord op te vinden.