Verwondering in het Boijmans
.
Meer dan video alleen
Het is inmiddels meer dan tien jaar geleden dat er een overzicht van de kunst van Van Warmerdam in Nederland getoond is. Samen met gastconservator Jan Debbaut vond Museum Boijmans Van Beuningen het dan ook hoog tijd worden haar werk in een groot retrospectief samen te brengen. Niet in de laatste plaats om het publiek te tonen dat ze meer is dan een videokunstenares. Of, zoals Debbaut het zelf zegt: ’de video’s zijn echter maar een deel van een veel groter geheel.’ Want ook met haar fotografie, beeldhouwkunst, installaties en schilderkunst probeert Van Warmerdam haar publiek aan te zetten tot een andere manier van kijken. Dit doet zij door gebruik te maken van ingrepen zoals kantelen, keren, draaien, en herhalen. Het effect van spiegelen gebruikt ze in Pedestal (2006). In deze foto toont ze een typisch Nederlands polderlandschap waarin ze door middel van een spiegel de Hollandse wolkenlucht vangt. Zo vangt ze een beeld in een ander beeld.
Hypnotisering
De video’s die in de tentoonstelling te zien zijn, zijn op zo’n manier gemaakt dat ze bijna hypnotiserend werken. Ze toont veel korte filmloops, waarbij ze doodgewone onderwerpen en handelingen uit de dagelijkse context haalt. Door de constante herhaling van het beeld, wordt je als bezoeker meegezogen in haar kunst. Eén van de video’s van Dichtbij in de verte die wat dat betreft het meeste indruk maakt, is Dream machine uit 2006. Hierin zien we een druppel melk oplossen in een glas water. De druppel slingert langzaam door het glas en wordt eindeloos herhaald. Juist deze eindeloos herhalende loops nemen je mee in de schoonheid van het dagelijkse.
Ook eenvoudige onderwerpen kunnen indruk maken. Iets wat door de vele verhalen die in de kunst worden verteld, nogal eens vergeten wordt. Een simpel beeld: het is wat het is. En juist daardoor is het zo krachtig. Marijke van Warmerdam verdient daarom zeker een groot retrospectief als dit.