Acteren op de vierkante centimeter
Hoe makkelijk het is om in Nederland een film te maken, bewijst Theo van Gogh met zijn meest recente film Interview. Cabaretier Hans Teeuwen kwam op het idee van een soapactrice (Katja Schuurman) die tegen wil en dank wordt geïnterviewd door een ervaren journalist (Pierre Bokma). Theodor Holman schreef het scenario tijdens de kerstdagen op Vlieland en met twee ton van de Humanistische Omroep nam Van Gogh de film in vijf nachten op in Katja’s eigen appartement.
Het is op papier een intrigerende combinatie: de door de wol geverfde theateracteur Bokma, negentig minuten lang samen met Katja Schuurman in een intieme film over uiterlijkheden, karakter en – vooral – wraak. Maar het blijft niet bij papier alleen: Interview is een boeiend karakterspel dat dankzij de fantastisch spelende acteurs een extra laag krijgt. Hoewel de dialogen soms tegen het ongeloofwaardige aanleunen (de houding van de twee gesprekspartners is vanaf het begin wel erg agressief), verbaast vooral Katja in een paar emotionele scènes aan het eind van de film.
Zwak punt
Een zeer efficiënt werkende regisseur en crew, twee topacteurs: er is met Interview weinig mis. Er is eigenlijk maar één zwak punt, en dat wordt gevormd door de slappe ontknoping, die je al op de helft van de film voelt aankomen. Met een iets beter einde was de film inderdaad “een van de beste films van de laatste paar jaar” geweest, zoals de Telegraaf volgens de hoes over Interview beweerde.Onoprecht
Ik heb me tijdens Interview verschillende keren afgevraagd hoe een op het eerste gezicht zo botte kerel als Van Gogh zulke genuanceerde prestaties aan zijn hoofdrolspelers weet te ontlokken. Helaas wordt dit door de extraatjes van deze dvd ook niet echt duidelijk. Gert-Jan Dröge was met zijn Glamourland aanwezig tijdens de opnamen en zijn reportage is vooral grappig, maar werpt weinig licht op de werkwijze van Van Gogh als regisseur. Ook de rest van de “making of”-beelden laat vooral Katja en Pierre zien, waaronder een heel grappig incident met de gehuurde Jeep waarin Katja de film binnenrijdt. Een paar interviewfragmenten met Van Gogh zouden het toefje op de extra’s moeten zijn, maar stellen een beetje teleur door de wat onoprechte toon van de regisseur.
Interview is een verfrissende film die laat zien dat er geen miljoenenbudgets of bestsellers nodig zijn om een goede Nederlandse film te maken. Alleen daarom al verdient de film en zijn regisseur je steun, of in ieder geval een kijkje.