Recyclehumor

recensie: Mr. Bean's Holiday

.

Tien jaar na de eerste Mr. Bean film, Bean: The Ultimate Disaster Movie, blijkt er nog steeds geld te zitten in het alom bekende Britse personage van Rowan Atkinson. In tegenstelling tot de eerste film blijft in Mr. Bean’s Holiday het verhaal vooral gecentreerd rondom het hoofdpersonage en zijn typische slapstickfratsen. Daardoor is deze film een stuk ingetogener geworden en heeft een prettig Europees tintje.

~

Dat wil niet zeggen dat deze film veel nieuws heeft te bieden. Het wordt al snel duidelijk dat de voorspelbare situaties waarin Mr. Bean terecht komt eigenlijk vooral irritaties opwekken en gewoon niet meer zo grappig zijn als zeventien jaar geleden. De film kent enkele geslaagde momenten, is geschoten op mooie locaties en zit filmisch goed in elkaar. Zo is het gegeven van Mr. Beans videocamera die zijn belevenissen registreert goed gevonden. Maar over het algemeen weet de film gewoon niet genoeg te boeien. Het gebruik van simplistische slapstick en hapklare humor zal vooral kinderen aanspreken.

Carson Clay

Wat wél leuk is, is het personage van Willem Dafoe, die de clichématige, zelfingenomen regisseur Carson Clay speelt. Wanneer in de climax van het verhaal zijn film op het Cannes filmfestival wordt vertoond (Carson Clay in a Carson Clay production, directed by Carson Clay) valt er ook zeker wat te lachen. Mede door dit gegeven weet de hele eindscène van Mr. Bean’s Holiday dan toch een glimlach op het gezicht te toveren.

~

De extra’s van deze dvd bieden een standaard pakket. Twee versies van de making of worden gevolgd door een ode aan de acteur Rowan Atkinson en zijn personage Mr. Bean, waarna een aantal aardige verwijderde scènes de rij sluit. Al met al een dvd die voor de echte Mr. Beanfan een leuke toevoeging is aan de collectie, maar die over het algemeen niet heel erg de moeite waard is. Een gevoel van gerecyclede humor en herhaling van goed scorende grappen blijft aan de oppervlakte hangen. Misschien dat na deze film het fenomeen Bean eindelijk ter ruste zal worden gelegd. Maar het meevallende succes dat de film wereldwijd boekte doet anders vermoeden.