In de schaduw van de twijfel

.
In een benauwde vergaderkamer moeten twaalf vermoeide juryleden besluiten of ze een achttienjarige jongen tot de doodstraf zullen veroordelen. Een kritisch jurylid twijfelt aan de overhaaste beslissing van de elf andere leden. Zo begint Sydney Lumets beklemmende 12 Angry men waar een beheerste Henry Fonda de andere mannen probeert te overtuigen. De film – momenteel te zien in het Filmmuseum – weet op pakkende wijze te tonen hoe moeilijk het is om felle meningen te veranderen.
~
Het was een bewuste maar ook curieuze zet van Hitchcock om hem te casten in The Wrong Man (1956), een film die een jaar voor 12 Angry men uitkwam. In die film speelde Fonda een ten onrechte beschuldigde man die maar moeilijk zijn onschuld kan bewijzen. Door Fonda te kiezen voor die rol maakte Hitchcock de dreiging dat wij allemaal wel eens in de verdachtenbank kunnen belanden op bijzondere wijze tastbaar.
Botsende oordelen
Sydney Lumets 12 Angry men ligt in het verlengde van Fonda’s sterke rol in The Wrong Man en in plaats van de verkeerde man is Fonda het twijfelend jurylid dat moet beslissen over de schuld van een ander. Beide films verbeelden op precieze wijze de mogelijkheid dat het Amerikaanse rechtssysteem fouten kan maken. In 12 Angry men wordt een jongen van Latijns-Amerikaanse komaf ervan beschuldigd zijn vader te hebben neergestoken. De groep van twaalf juryleden die tot een besluit moet komen gelooft grotendeels in de schuld van de jongen. Fonda is de enige persoon die ervoor uitkomt dat hij bedenkingen heeft en door zijn keuze om niet mee te gaan met het oordeel van de anderen ontstaat er een felle woordenstrijd.
~
Elk personage wordt door Lumet ook binnen een sociale en psychologische context geplaatst. Zo speelt acteur Ed Begley een oude fanatiekeling die naarmate de discussie vordert zijn racistische wereldbeeld niet meer kan verbergen als het hoofdmotief van zijn oordeel. Een complexe en agressieve Lee J. Cobb speelt de man die het felst tegenover Fonda staat en zijn geloof in de schuld van de jongen laat leiden door dieper liggende persoonlijke sentimenten. Als contrast is er een koele en welbespraakte beurshandelaar die overtuigd is van zijn op rationele gronden gebaseerde schuldoordeel. Fonda is de persoon die keer op keer de standvastige juryleden aan het twijfelen brengt door beheerst met tegenargumenten te komen en te wijzen op de noodzaak dat men te allen tijde kritisch moet zijn.
Amerikaanse meester
De boodschap van 12 Angry men is erg progressief voor zijn tijd. Lumets film is een filmische aanklacht tegen ongegronde vooroordelen en kritiekloze kortzichtigheid. De film imponeert nog steeds door zijn kracht en voor een filmdebuut is 12 Angry men bijzonder zelfverzekerd en foutloos. De film was voor Lumet het begin van een lange carrière waarin hij veel klassiekers zou maken.
~