Meer dan een slasher-film

Tarantino is mijn held. Laat ik maar eerlijk zijn. Hoewel de man zeker zijn duistere kanten heeft, zijn de films die hij voortbrengt over het algemeen van zo’n kwaliteit en originaliteit dat hij in Hollywood een vrij unieke plaats inneemt. Hij is een van de weinige regisseurs die vanuit het strakke keurslijf van de filmmaatschappijen zijn eigenwijze ziel en zaligheid in projecten weet te leggen, terwijl hij er in alle hoeken van de wereld kuddes mensen mee naar bioscopen trekt. Met Death Proof, het eerste deel van een uniek project dat Tarantino uitbrengt met goede vriend en regisseur/scenarioschrijver Robert Rodriguez, zal het niet anders zijn.
Je moet er wel van houden. Seks, alcohol, drugs en geweld zijn niet ieders cup of tea, maar wie van Pulp Fiction, From Dusk Till Dawn en Kill Bill een kick kreeg, zal van Death Proof niet minder opgewonden raken. Quentin Tarantino heeft in cinema-land een unieke smaak die hij perfect weet over te brengen op het witte doek. Vrouwen, drugs en mannen met een probleem in de bovenkamer komen altijd terug, maar ook de geweldige soundtracks en eindeloos mooie dialogen zijn typerend voor zijn films.
Één geheel, niet samen uitgebracht
~
~
Karakters
Tarantino zou Tarantino niet zijn als hij aan de genres die hij gebruikt niet zijn eigen draai zou geven. Er zitten dus wel degelijk slasher-, horror- en achtervolgingsclichés in, maar hij tilt alles naar een hoger plan. Verder zijn alle Tarantino-trademarks aanwezig, van blote vrouwenvoeten tot bijdehante uitspraken. De vrouwen zijn bepaald geen eendimensionale poppetjes, maar stelen door de hele film heen de show. En Kurt Russell bewijst hier weer eens dat hij wel degelijk kan acteren. Hij zet een complex karakter neer met charmante, maniakale én zielige trekjes.
~