Zwanenzang voor een verdwijnend landschap

.
Toen de Chinese regisseur Quanan Wang hoorde dat de uitgestrekte velden van Mongolië (het geboorteland van zijn moeder) werden bedreigd door de uitbreiding van de industrie, kwam hij tot een beslissing. Het was tijd om dit verdwijnende landschap en de cultuur van de herders vast te leggen, voordat het allemaal weg was. Tuya’s Marriage is het resultaat van zijn liefde voor het Mongoolse leven, de cultuur en de muziek.
~
De huwelijksaanzoeken lijken een metafoor voor de verdwijnende Mongoolse herderscultuur. De kandidaten willen Bater in een verzorgingshuis stoppen en Tuya meenemen naar de stad. De aangrijpende beslissing die Tuya moet maken lijkt er hoe dan ook in te resulteren dat haar oude leven zal verdwijnen en plaats moet maken voor een moderner bestaan. Het contrast wordt versterkt door de cinematografie, die het platteland in beeld brengt met woeste schoonheid en uitgestrektheid. Terwijl de stad vooral grimmig is en geassocieerd wordt met ellende en opsluiting.
Alcoholistische buurman
~
Ondanks de circulaire vertelstructuur is het einde van de film niet helemaal voorspelbaar. Tuya’s Marriage biedt ons uiteindelijk geen antwoorden of afsluiting, alleen de wanhoop van een vrouw in een onmogelijke situatie. Voor de herders is er in de groeiende industrialisatie en het verdwijnende Mongoolse landschap geen antwoord meer, alleen de machteloosheid resteert.