Tot niets leidende vervreemding

De werkelijkheid als een klap in je gezicht. Zo opent Patrice Chéreaus Persécution als Daniel getuige is van een zwerfster die in de Parijse metro een forens in het gezicht slaat. Het is een ongemakkelijke scene die zo uit Hanekes Code inconnu zou kunnen komen. Maar wat volgt is een samenraapsel van arthouseclichés die niet tot een overtuigend geheel worden gesmeed.
~
Vingeroefening
Patrice Chéreau is een veelzijdige regisseur met een achtergrond in theater en opera. In 2009 regisseerde hij Leoš Janáèeks opera Van het huis van de doden in het New Yorkse Metropolitan. Hij maakte het historische drama La reine Margot (1994, ook met Anglade) en in Engeland Intimacy (2001). Die laatste film werd gezien als controversieel wegens het expliciet tonen van seks.
~
Confessie
Chéreau komt op een laat moment met diepgang en daardoor ook met het dramatische hart dat van de personages levende karakters maakt, maar dan is het al te laat. Problematischer is echter de rol van Anglade. Is het een echte gek, een personificatie? En waarom stalkt hij Daniel zonder enig motief om vervolgens door Daniel onderdak aangeboden te krijgen? Anglade doet denken aan het personage van Rhys Ifans in Enduring Love, maar heeft geen enkele geloofwaardigheid. Uiteindelijk kun je er niets mee en de enige functie van Anglades rol lijkt dat van een luisterend oor te zijn voor een lange emotionele confessie van Daniel tegen het einde van de film.
~