Mode, materialisme en meiden onder elkaar
Alle vrouwen zijn hetzelfde. Althans, dat vinden de makers van Sex and the City 2. Zelfs de streng islamitische inwoonsters van Abu Dhabi dragen onder hun sluiers de nieuwste collectie van Louis Vuitton.
Decolletés en blote schouders
De film schetst een beeld van een wereld waarin het lekker wegdromen is. Mode, materialisme en meiden onder elkaar vormen de basis. De actrices hijsen zich in de ene vreemde creatie na de andere en vergapen zich aan de luxe van het ‘nieuwe’ Midden-Oosten. Ondanks de heftige promotie van Abu Dhabi moest voor de opnames worden uitgeweken naar Marokko. De hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten had niet veel op met de decolletés en blote schouders van de vrouwen. De tweestrijd die zich in het Midden-Oosten afspeelt – wel de luxe-artikelen, niet de losse zeden van het Westen – levert ook voorspelbare, maar grappige scènes op. Zo zijn de mannen op straat geschokt als er condooms uit Samantha’s tas rollen, waarop zij, geplaagd door een verlaat inzettende menopauze, haar middelvingers opsteekt en krijst: ‘Yes, I have sex!’ Afgezien daarvan is de film uiterst politiek correct: zelfs je paspoort kun je rustig vergeten bij een marktkraampje, om het een paar dagen later op te halen bij de glimlachende marktkoopman.
Carrie en co
Op den duur doet het gebrek aan verhaallijn de film echter de das om. Kijkend naar kamelen, souks en luxezwembaden slaat de verveling toe. Het ergste is een scène waarin de vriendinnen een karaoke-versie van I am Woman van Helen Reddy ten beste geven, oorspronkelijk het lijflied van de vrouwenbevrijdingsbeweging. De vrouwen in het publiek, uiteraard aanwezig in alle variëteiten uit een Benettonreclame, zingen uitbundig mee. Ook hier wordt gesuggereerd dat de verschillen tussen de vrouwen op aarde veel kleiner zijn dan de overeenkomsten: uiteindelijk hebben ze allemaal dezelfde interesses als Carrie en co. In die fata morgana zullen weinig vrouwen zich herkennen.