Zwervend en verdwaald

.
Films over de Amerikaanse onderklasse worden de laatste paar jaren vaker gemaakt. Men zou dit kunnen zien als een nieuwe stroming die focust op groepen die traditioneel onderbelicht zijn in de Amerikaanse cinema. Dat deze stroming ondanks haar eenzijdige onderwerpskeuze toch zeer verschillende films oplevert, blijkt wel uit Kelly Reichardts sterke en minimale Wendy and Lucy, die in tegenstelling tot de formule-achtigere Frozen River en Sunshine Cleaning (beide 2008) niet zwicht om het publiek gerust te stellen.
~
Bankroet
Dit simpele gegeven wordt door Reichardt precies uitgewerkt, waardoor elk obstakel waar Wendy mee te maken krijgt, tastbaar wordt. Gaandeweg gaat Wendy’s auto stuk en wordt ze gedwongen om haar laatste geld uit te geven. Andere personages zijn wantrouwig of onbetrouwbaar en Wendy moet keer op keer haar inventiviteit gebruiken om zich staande te houden.
~
Details
De stijl en thematiek van Reichardts film is schatplichtig aan het kale realisme van de Dardennes, maar de film gaat ook verder terug naar neorealistische tradities. Zo wordt De Sica’s Fietsendieven, waarin arme en radeloze personages een zoektocht beginnen in een economisch verarmd landschap, vaag opgeroepen in de plot. Het personage van Wendy is bovendien in haar kale karakterisering en verwaarloosde staat niet alleen te vergelijken met Rosetta van de Dardennes, maar ook met het meisje Mouchette uit Robert Bressons gelijknamige film. De achtergrond van Wendy wordt door Reichardt maar minimaal geschetst tijdens een kort telefoongesprek met haar ongeïnteresseerde zus en zwager. Williams weet ondanks dit minimale gegeven genoeg over te brengen in een rol die sterk wordt bepaald door gezichtsuitdrukking, lichaamstaal en de kleine details die Reichardts camera oppikt.
~