Uitgemolken metafoor
Dawn en Peter leiden een idyllisch bestaan met hun vier kinderen op het platteland van Queensland, Australië. Dit bestaan wordt echter ruw verstoord wanneer Peter een hartaanval krijgt en sterft terwijl hij met zijn auto tegen de boom in de tuin van hun huis aanrijdt. Overvallen door verdriet is het gezin stuurloos, tot het moment dat dochter Simone begint te geloven dat de geest van haar vader in de boom leeft en tegen haar spreekt. De boom is met zijn wortels echter langzaam het huis binnen aan het dringen en vernietigt alles op zijn pad.
Toegankelijke beeldtaal
Bertucelli heeft gekozen voor een veilige route. Om een verhaal begrijpelijk te maken en om mensen emotioneel betrokken te krijgen moet je immers gebruik maken van toegankelijke beeldtaal. Het levert een laagdrempelige en weinig subtiele film op die overloopt van de symboliek. Een mooie introductie voor diegenen die onbekend zijn met het fenomeen magisch realisme, maar voor de liefhebber van het genre biedt de film helaas niets nieuws onder de zon.
Tijdens het herschrijven van het script verloor Bertucelli onverwacht haar eigen man, aan wie ze de film opdraagt. Een bizar toeval en bijna poëtisch gegeven, versterkt door het feit dat zij zelf, net als Dawn, als weduwe met haar kinderen achterbleef. Het is een gegeven dat de film een extra laag geeft waar geen enkele symboliek tegenop kan.