Tien kleine stoere mannen
In The Grey wordt een groepje overlevenden van een vliegtuigcrash opgejaagd door een roedel bloeddorstige wolven. De overlevingstocht is fraai in beeld gebracht, maar de film had meer indruk gemaakt als hij zich hiertoe beperkt had.
Crash
Als het vliegtuig crasht waarin Ottway (tijdelijk?) terugkeert naar Anchorage, blijkt hij een van de slechts zeven overlevenden te zijn. Hij ontpopt zich vervolgens al snel tot de natuurlijke leider. Op dezelfde troosteloze en onbeschutte plek blijven wachten op hulp blijkt geen optie, zeker niet als een groep wolven vastbesloten lijkt om met de indringers af te rekenen.
Net als zijn vorige films imponeert ook The Grey visueel. Het winterse landschap van Alaska, dat even wonderschoon als intimiderend is, is met behulp van vaak grofkorrelige beelden fraai gevangen. De kou en het lijden wordt knap invoelbaar gemaakt. Het is ook de manier waarop bijvoorbeeld de flashbacks van Ottway qua sound design worden weergegeven die indruk maken.
Jaren 80
Naarmate de film vordert en het aantal overlevenden afneemt, lijkt het alsof Carnahan – onterecht – de strijd om te overleven alleen niet genoeg vond. Hij snijdt ook thema’s als het leven, verleden en God aan. Wellicht sympathiek, maar daarmee hinkt The Grey ook op twee gedachten en dat doet afbreuk aan de spanning en de indruk die de film maakt.