Een filmische symfonie

.
~
Abstract
De mannen leveren grote fysieke inspanningen, worden smerig en slaan elkaar als het werk erop zit kameraadschappelijk op de schouders. Ze pauzeren, meestal met sigaret, boenen zichzelf en elkaar schoon, en keren naar huis terug. Maar hoe ondenkbaar zou hun gevecht tegen de natuur zijn zonder datgene wat de mens van de dieren onderscheidt: het gebruik van technologie. De vissers hebben hun boot en hun netten (in dit geval ijzeren kooien), de mijnwerkers hun liften, ondergrondse transportnetwerken en gereedschap en de ruimtevaarders hun simulatieapparatuur en gigantische raketten.
~
Maar Rickels beeldt haar thematiek uit door te laten zien en te laten horen, en daarmee te laten voelen. Haar cameraman Martijn van Broekhuizen – die gelukkig koos voor 35mm film in plaats van video, tegenwoordig de standaard bij documentaires – schoot oogstrelende beelden, van zwartgeblakerde, bebaarde mannengezichten, een raket die richting lanceerbasis beweegt (vanuit kikkersperspectief, zodat de raket nog goddelijker lijkt) en luchten in alle vormen en kleuren. De geluidsband, gecreëerd door Horst Rickels, is een bonte kakafonie van omgevingsgeluiden en escapistische muziek.
Alomvattend
In de beste momenten grijpen beeld en geluid volledig in elkaar. Dat gebeurt met name als de geluidsband het ritme ondersteunt van wat er in het beeld gebeurt, bijvoorbeeld bij het deinen van de vissersboot, of het werken van de mannen in de mijn. Dan wordt 4 Elements een filmische symfonie. Het ritme dat Rickels uitbeeldt, is dat van de tegen de natuur strijdende man. Maar ook dat van het leven. Want het gevecht tegen de elementen vormt de constante in het bestaan van de mens op aarde, en geeft daarmee het ritme van het ons bestaan aan. Alomvattender kan de thematiek van een documentaire haast niet zijn.