Enerverend bruut

Seriemoordenaars: een groter filmcliché is tegenwoordig haast niet denkbaar. Toch weet regisseur Hong-jin Na met zijn volwassen debuut The Chaser een verrassende draai aan het genre te geven door dit keer eens een keer niet een politieagent of een moordenaar centraal te stellen wiens moorden druipen van de symboliek.
~
Seoel, ’s avonds. Een jonge vrouw zet in het drukke verkeer haar auto aan de kant, stapt uit, telefoneert, en ontmoet een jonge man. Samen rijden ze naar een achterafstraatje, parkeren, en lopen weg − waarna zij spoorloos verdwijnt. Jung-ho, voormalig rechercheur maar nu pooier, baalt enorm: het is niet het eerste meisje dat bij hem wegloopt met achterlating van een schuld. Hij vermoedt dat iemand anders zijn meisjes steelt en gaat op zoek naar degene die hem zijn werk onmogelijk maakt.
De enige hoer die nog tot zijn beschikking staat, Mi-jin, is doodziek en heeft een dochtertje thuis, maar ze sleept zich toch met frisse tegenzin naar een nieuwe klant. Al snel begint Jung-ho te vermoeden dat deze klant, Young-min, wel iets met het verdwijnen van zijn vrouwen te maken kan hebben, en een bizarre ontmoeting tussen beiden leidt uiteindelijk tot de aanhouding van Young-min − die hierop prompt toegeeft de vrouwen vermoord te hebben. Dit is nog maar het begin van het verhaal − het is immers nog steeds onduidelijk wat het lot van Mi-jin is.
Geweld
~
Het toeval speelt zo nu en dan een wel erg grote rol en het sentiment mag dan niet geschuwd worden (zoals de rol van Mi-jins dochtertje), maar met dank aan een ongebruikelijke ‘held’, een straf tempo, sterk spel en de unheimische setting van achterafstraatjes in nachtelijk Seoul maken van The Chaser een memorabel debuut, dat even enerverend als bruut is.