In dienst van de feiten
Verwarrend hoor. Behalve de musical Nine komt dit jaar ook 9 van producent Tim Burton in de bioscopen, en naast De Storm van Ben Sombogaart ook het Duitse Storm, dat met 1953 niets te maken heeft. Als dat maar geen chaos in de bioscopen oplevert.
De Nederlandse distributeur A-Film heeft de onduidelijkheid geprobeerd te verkleinen door Sturm, buiten Duitsland uitgebracht als Storm, in Nederland The Tribunal te noemen. Die titel dekt de lading ook beter, want de film gaat over het Joegoslaviëtribunaal. Je vraagt je hooguit af waarom ze hem niet gewoon Het Tribunaal hebben genoemd, of desnoods op z’n Duits Der Gerichtshof.
Zure procureur
The Tribunal geeft een indrukwekkende inkijk in het werk van de procureur. Het laat zien welke teleurstellende compromissen gesloten moeten worden om toch wat te bereiken. De Duitse regisseur Hans-Christian Schmid (Requiem) slaagt erin om van het bureaucratische woud waarmee hoofdaanklager Carla del Ponte volgens de documentaire Carla’s List worstelde, een spannend verhaal te maken. Gek genoeg faalt hij waar Carla’s List wèl slaagde, namelijk in het geven van een menselijk gezicht aan zijn personage. Hannah Maynard is geobsedeerd door haar werk. Door de strenge blik en dito dictie van Fox komt ze over als een wat zuur mens. Zelfs de scènes die ze met haar geliefde doorbrengt staan in het teken van de politiek. Verder wordt haar personage niet ingekleurd. Het verlangen ontstaat om haar eens te zien hardlopen, een sudoku invullen of desnoods te zien linedancen. Als ze er maar bij lacht.
Onbeantwoorde vragen
Al met al is The Tribunal een goedbedoeld, maar wat goedkoop uitgevoerd werk geworden. Het biedt wel inzicht in de tegenstrijdigheden van het Joegoslaviëtribunaal, maar niet in de menselijkheid van de personages. Het is maar goed dat de titel is aangepast, want bezoekers van De Storm zouden het vast niet waarderen als ze per ongeluk Storm kregen voorgeschoteld.