Nergens echt venijnig
Regisseur Gregor Jordan (The Informers, Two Hands) zoekt de rafelranden van de westerse beschaving met een film over martelen. Een ambitieus project, met acteurs van naam. Maar Jordan wil verwarren en vermaken tegelijk en daarvoor heeft hij de regels van het thrillergenre nog niet voldoende onder de knie.
Nerveuze overzichten
Het eerste halfuur van Unthinkable bevat alle ingrediënten van een degelijke thriller. Er zijn nerveuze overzichtshots, het geluid dreunt en pingelt en de personages worden vlot neergezet. De videoboodschap waarmee Younger zichzelf in de beginsequentie bekendmaakt is zelfs ijzersterk: kil en actueel. De lat ligt daarmee hoog. Te hoog, blijkt op een gegeven moment – het moment waarop H. in vol ornaat ten tonele verschijnt.
Samuel L. Jackson nadert de pensioengerechtigde leeftijd, maar werkt elk jaar nog aan minstens vijf films mee. Daar zitten klassiekers als Pulp Fiction en Die Hard bij, maar hij kiest net zo goed voor het horrorpulp-scenario van Snakes on a Plane. In zijn acteerwerk beroept hij zich zo vaak op sleets geraakte maniertjes, dat het zelden leidt tot authentieke personages. Hij is vaak gewoon zichzelf, of beter gezegd: de licht ontvlambare, verontwaardigde man die hij in al zijn films speelt.
Verwarring
Misschien komt het ook door de populariteit van films als Saw dat expliciet geweld alleen niet meer genoeg is om je aan het scherm gekluisterd te houden. De toon is goed en er worden genoeg vragen gesteld om je bij de les te houden. Maar het scenario van Peter Woodward dwingt de acteurs in de tweede helft van de film tot een herhaling van zetten. Doordat te lang onduidelijk blijft welk personage op onze steun kan rekenen, wordt de verwachting gewekt dat er op het laatste moment nog een enorme twist aan het verhaal gegeven wordt. Met deze eigenaardige spanningsopbouw snijdt Jordan zichzelf in de vingers. Hij blijkt beloften uiteindelijk niet te kunnen waarmaken. Het onbevredigde gevoel waarmee hij je vervolgens achterlaat, past bij het verontrustende thema, maar is in dit geval vooral een brevet van onvermogen.