Stervende stad

De verfilming van het boek The City of Ember van Jeanne Duprau leidde bij de aankondiging van de release vorig jaar in de VS op internet tot een kortstondige discussie: hebben we hier te maken met de allereerste postapocalyptische kinderfilm? De uitkomst was niet eenduidig, maar feit is wel dat City of Ember een zeldzaam voorbeeld is van een jeugdfilm in een genre dat zich meestal op de oudere kijker richt.
~
Aftakeling
~
Fraaie wereld
~
Vlekkeloos is de film helaas niet te noemen. De muziek is – zeker in het begin – te nadrukkelijk aanwezig, en er zijn wel wat onwaarschijnlijkheden te noteren. Want weet werkelijk geen enkele bewoner via overlevering over het verleden boven de grond? Waarom is Doon niet bang voor die gigantische mot? En waarom ziet de tocht naar een veilig heenkomen boven de grond eruit als een attractie in een amusementspark? Bovendien had het voor de oudere kijker wellicht allemaal wat grimmiger en naargeestiger gemogen; het is nu wat al te braaf. Maar hier spreekt dan ook iemand die niet tot de doelgroep behoort.