Matrixorcist

recensie: Constantine

.

~

De wereld is het tot nog toe evenwichtige speelveld van God en de duivel met de menselijke zieltjes als inzet. Wanneer de Mammon, de zoon van de duivel, zich in deze machtsstrijd wil mengen, gaat het evenwicht verloren. John Constantine (Reeves), een kettingrokend stuk chagrijn met de bovennatuurlijke gave om de in mensenlichamen gehulde hulpjes van God en satan te spotten. Onze Matrixorcist stuurt deze linea recta terug naar de hel dan wel hemel. Wanneer de tweelingzus van politieagente Angela Dodson (Weisz) op een mysterieuze wijze zelfmoord pleegt, roept Angela de hulp in van Constantine en ze ontdekken dat deze zelfmoord een voorbode is van grotere zaken.

Duistere sfeer

Constantine is een vrij onderhoudende film. Debuterend regisseur Francis Lawrence (die videoclips voor artiesten als Britney Spears en Will Smith maakte) overdondert de kijker met visuele bombast en bij tijd en wijlen adembenemende special effects. Liefhebbers van comic-verfilmingen komen dan ook ruimschoots aan hun trekken, al zal het voor de fanatieke Hellblazer-fans wel even slikken zijn om te zien hoe hun blondgestiekelde Britse superheld wordt getransformeerd naar de matig acterende Amerikaanse Reeves. Lawrence is er redelijk in geslaagd de duistere, religieuze sfeer van Hellblazer op het celluloid te vangen.

Holle one-liners

~

Voor goed acteerwerk hoef je deze film niet te gaan zien. Weisz doet haar best maar is niet onderscheidend. Hoofdpersoon Reeves, die als voorbereiding op zijn rol met een echte exorcist meeliep, lijkt echter niet eens zijn best te doen. Zijn ééndimensionale John Constatine is een houterig en emotieloos karakter die niet veel beters te doen heeft dan holle one-liners brabbelen en roken. Veel roken. Zijn karakter lijkt nergens te leven of te overtuigen. Gelukkig zijn er voldoende grappige en interessante bijpersonages die de film boven het niveau van een niemendalletje uit weten te tillen. Vooral Peter Stormare als Satan en Bush-zanger Gavin Rossdale, die Balthasar speelt, houden de film interessant.

Lekkere film

Constantine is een film voor de liefhebber. Deze film is gemaakt voor een vrij grote doelgroep en deze mensen zullen zich zeker niet bestolen voelen na het zien van de film. In vergelijking met X-men of Hellboy is Constantine geen film die de geschiedenis in zal gaan als een van de grote comic-verfilmingen (wat met name aan Reeves te wijten is). Maar ach, je in je bioscoopstoel zakken, je hersenen op een laag standje zetten en je laten meesleuren in een lekkere film kan op zijn tijd erg aangenaam zijn.