Urenlange onbegrijpelijke genrechaos

Dat Bollywoodfilms een geheel eigen stijl hebben is bij de meeste filmkijkers wel bekend. Maar of de meeste filmkijkers deze stijl ook weten te waarderen is een tweede. Bollywoodfilms hebben immers hun eigen conventies en trekken daarmee vaak ook een eigen publiek. De actiefilm Don – van de Indiase filmmaker Farhan Akhtar – is wat dat betreft geen uitzondering.
~
Ontkrachtende smeltkroes van genres
Deze remake van de gelijknamige klassieker uit 1978 is misschien in een nieuwer, technisch geavanceerder jasje gestoken, maar blijft een onvervalst Bollywoodproduct waarin alle genreconventies aanwezig zijn. Van het thema van verboden liefde tot de lofzangen op de Hindoestaanse goden aan toe. En dat is toch iets wat moeilijk te behappen is voor de niet-Indiase filmkijker. De romantische thematiek die sterk wordt doorgevoerd in Don sluit niet aan op de westerse begrippen van een actiefilm. En de martial arts-vechtscènes (die vloeiend en buitengewoon artistiek verantwoord in beeld worden gebracht) slaan plotseling om in een strak gechoreografeerd, euforisch zang- en dansspektakel, waarin geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen de goede karakters en de slechte karakters – wat de kijker volledig uit zijn of haar concentratie haalt.
~
Hapklare brokken
Het verhaalidee achter deze film is in grote lijnen best in orde. Het is alleen de uitwerking waar het aan schort. De film begint met een wirwar aan kleine verhaallijntjes die langzamerhand vervlochten worden tot één geheel. Toegegeven, de verhaallijnen worden wel allemaal afgerond, maar de manier waarop laat voor de gevorderde filmkijker wel te wensen over. Het lijkt namelijk alsof het in de Bollywoodcinema vooral niet de bedoeling is je hersens te gebruiken.
~
Als je van ondefinieerbare films houdt waarvoor geen enkele vorm van breinactiviteit vereist is, is Don jouw film. Voor de wat meer geavanceerde (actie)filmliefhebber is het helaas niet meer dan een stijlvol vormgegeven desillusie.