Hoe te leven met een autistische broer
Het valt niet mee om op te groeien met een zwaar autistische broer. Als het gezin Mollison vanwege vaders militaire loopbaan weer eens verhuist, wil de jongste zoon Thomas deze nieuwe kans met beide handen aangrijpen. Zijn gehandicapte broer zit echter – al klanken uitstotend – in de tuin met een pollepel op de grond te slaan. De buurvrouw gluurt over de schutting en de buurtkinderen bereiden zich voor op hun eerste scheldkanonnades. Tot zover het aanpassingsproces.
Militair met teddybeer
Regisseur Elissa Down, die hiervoor diverse korte films gemaakt heeft, lijkt de lengte van een bioscoopfilm te hebben onderschat. De spanning verdwijnt door de voorspelbaarheid. Als het mooie meisje Jackie onverwachts voor de deur staat, sluit Thomas Charlie op in zijn kamer, waarop die alles onderpoept. Charlie wordt gepest door jongens op straat en raakt alleen maar meer in paniek als toegesnelde leraren hem vast willen pakken. Ongetwijfeld raakt het een gevoelige snaar bij mensen die met autisme te maken hebben, maar de scènes overstijgen het niveau van een Australische jeugdsoap nauwelijks. Om het evenwicht tussen drama en komedie te bewaren, laat Down de vader (een militair) met zijn teddybeer spreken. Dat is niet grappig en al helemaal niet geloofwaardig in een film die verder zijn best doet om zo realistisch mogelijk te zijn. Down had een keuze moeten maken: uitbreiden van dit soort absurdistische scènes tot een echt plotelement, of helemaal weglaten.Prachtig topmodel
Mooi is de broeierige scène waarin Thomas, Charlie en Jackie in rubberbanden door het water drijven. De ontluikende liefde wordt verstoord door het naderende onweer: cliché, maar zinderend in beeld gebracht. Met dank aan Gemma Ward, het internationale topmodel dat Jackie speelt en dat heel aardig doet. Ze is zo knap dat de weinig charismatische Rhys Wakefield er nogal bleek bij afsteekt.Luke Ford weet gelukkig meer van zijn rol te maken. Hij past prima in de lange rij acteurs die in een Oscarwaardige performance een gehandicapte portretteren. Dat klinkt misschien cynisch, maar het is wel aan Ford (en de als altijd uitstekende Toni Colette) te danken dat The Black Balloon net iets boven het oppervlakkige scenario uitstijgt.