Het èchte leven in
Sfeervol uitgelicht zit Jitze op een podium voor een beeldscherm, zijn virtuele verrichtingen gadegeslagen door een uitzinnig Taiwanees publiek. Jitze is een ster. Van het vliegveld via de hotelsuite naar de spotlight: zijn leven als professioneel gamer speelt zich af in een parallelle werkelijkheid van luxe en onthechting. Dubbelop parallel eigenlijk. World of Warcraft lijkt wel echter dan de straten van Taipei.
Evenwicht
In 2008 brak Verbeek door in het arthousecircuit met Shanghai Trance, eveneens een ‘Aziatische’ film over drie liefdesverhalen in het Chinese Shanghai. De kritiek toen luidde dat Verbeek te weinig afstand wist te nemen van zijn voorbeelden Ming-Liang Tsai (The Wayward Cloud, I Don’t Want To Sleep Alone) en Hsiao-Hsien Hou (Three Times), en te zeer leunde op de inmiddels bekende verhaallijn van de mozaïek van intermenselijke relaties in een Aziatische miljoenenstad.
De keuze voor één hoofdpersoon biedt hier meer ruimte voor verdieping en creatieve vrijheid. Zo speelt de tweede helft van R U There zich deels af in Second Life, waar Jitzes alter ego meer succes heeft bij de onbereikbare Min Min dan in het echte leven. Aardig gevonden, al lijkt de houterige digitale motoriek (ook in een paradijselijke omgeving typen de avatars op een onzichtbaar toetsenbord) gespeend van enige gezichtsuitdrukking, onbedoeld ook wel een ironisch commentaar op de film. Want ondanks een goede voorzet in het scenario – Jitze is getuige van een ongeluk en verliest zijn mentale evenwicht – blijft R U There uiteindelijk toch wat steken in de zorgvuldig neergezette sfeer van miscommunicatie. Het spreekwoordelijke hoge woord komt er niet ècht uit en zo gebeurt er nooit wat. En toch, als je ervoor open staat, biedt Verbeek Jitze wel degelijk een aardse verlossing. Voor zo lang als het duurt.