Compassie met de buitenbeentjes
Vergeet even de met pure testosteron geïnjecteerde oneliners van Frank Underwood. Er wordt wel meer moois gemaakt dan House of Cards alleen. Na al die bekvechtende alfamannetjes en –vrouwtjes komt een serie over hele gewone mensen met alledaagse gebreken als een verademing.
Prullenbak
Maar, gaandeweg ontdekken we dat achter die façade van botheid en cynisme ook een groot hart schuil gaat. Olive, erfelijk belast met depressie, voelt compassie met buitenbeentjes en losers en kan slecht tegen onrecht. Cholodenko schetst aan de hand van vier episodes, gespreid over meerdere decennia, het leven van de familie Kitteridge en enkele dorpsbewoners. Een bestaan waarin noodlot, dood, overspel en misdaad een rol spelen. Dat klinkt loodzwaar, maar met geestige scènes – Olive die een zak pinda’s leegknabbelt tijdens de huwelijksvoltrekking van haar zoon – is de toon vooral tragikomisch. Je lacht om niet te hoeven huilen.
Subliem ensemble
Het helpt daarbij enorm dat Cholodenko de beschikking heeft over een subliem ensemble karakteracteurs. Frances McDormand speelt de weerbarstige Olive en Richard Jenkins is de vrolijke apotheker Henry die iets te graag aardig gevonden wil worden. In de laatste aflevering mag Bill Murray schitteren als een uitgebluste playboy. Hoewel het alle drie acteurs zijn die we zelden op een slechte uitvoering van hun rol hebben kunnen betrappen, stijgen ze hier naar grote hoogte.