Sport als verzoening

Aan de basis van elke goede film ligt een goed verhaal. Weinig verhalen zijn echter zo hoopvol en inspirerend als Invictus, de nieuwste film van de nog altijd zeer productieve Clint Eastwood. Narratief rechtlijnig en zonder visuele opsmuk, is dit een typische Eastwoodfilm die langzaam op gang komt, maar uiteindelijk menigeen met een brok in de keel en een hernieuwd vertrouwen in de mensheid zal achterlaten.
~
Invictus, de titel van een geliefd gedicht van Mandela, speelt zich af gedurende de beginjaren van Mandela’s termijn als president. Na zijn vrijlating uit Robbeneiland en zijn verkiezingsoverwinning treft hij een verdeeld land aan. Een zwarte meerderheid die de grote problemen in het land opgelost wil zien worden en herinneringen aan de apartheid wil uitwissen, en een blanke minderheid die bang is dat zij door de plotselinge machtsverschuiving verdrukt zullen worden. Mandela begrijpt dat de toekomst van Zuid-Afrika afhangt van het verenigen van deze twee bevolkingsgroepen en besluit dat succes van het Zuid-Afrikaanse rugbyteam, van oudsher vooral een speeltje van de blanken, daartoe als katalysator kan fungeren.
Politiek instinct
~
Daarbij is een grote rol weggelegd voor Morgan Freeman, traditioneel een fantastische bijrol-acteur over wie de nodige twijfel bestond of hij zo’n iconisch figuur, die bovendien nog leeft en vers in ons geheugen zit, op realistische wijze kon portretteren. Freeman neemt alle twijfel echter al snel weg en bewijst dat deze rol letterlijk op zijn lijf geschreven is. De uiterlijke overeenkomsten tussen hem en Mandela, die Freeman persoonlijk aanbeveelde, zijn bijna griezelig en ook de motoriek en de stralende glimlach van Mandela beheerst Freeman tot in de perfectie. Het leverde hem een meer dan terechte Oscarnominatie op.
De sobere regiestijl van Eastwood, die zichzelf in de klassieke Hollywoodtraditie compleet wegcijfert en het verhaal zichzelf laat vertellen, werkt uitstekend in Invictus doordat de film van begin af aan gericht is op een duidelijk einddoel, de finale van het wereldkampioenschap. Dat levert een zeer conventionele film op, die weliswaar enigszins voorspelbaar verloopt en weinig verrassingen biedt, maar geen moment saai wordt. Elke individuele scène bruist namelijk van de verrassende details die zeer vermakelijk zijn, zoals de (blanke en donkere) bodyguards van Mandela die gedwongen worden samen te werken of de gesprekken van Mandela met zijn staf.
Hoop
~