Een van de betere

Filmmakers halen overal hun inspiratie uit, van boeken tot waargebeurde verhalen. De laatste tijd zijn echter ook de computerspellen ontdekt als inspiratiebron. Waarom ook niet, de nieuwste generatie spellen heeft vaak net zulke ingenieuze plots als menig film. Silent Hill (2006) is de laatste aanwinst op de filmmarkt, en is gebaseerd op het gelijknamige ‘survival-horror’-spel, waarvan er inmiddels vier zijn verschenen en er twee in de maak zijn.
~
Een fanatieke Gans
Silent Hill volgt het verhaal beter dan collegahorror Resident Evil, dat meer een egotrip was voor Milla Jovovich dan een geslaagde adaptatie van de immens populaire spellenreeks. Waarschijnlijk heeft regisseur Christophe Gans geleerd van de fouten die daarbij zijn gemaakt. Hij heeft niet voor niets vijf jaar op de filmrechten zitten azen – hij kreeg ze toen hij filmdistributeur Konami een video stuurde waarin hij vertelde hoeveel Silent Hill voor hem betekende, samen met enkele zelf geschoten proefscènes. Konami ging overboord en de rest mag duidelijk zijn.
~
Overbodige toevoeging
Opvallend is dat de film oorspronkelijk geen grote mannelijke rollen kende. Pas na een flinke aanpassing in het script werd de vader van Sharon (Sean Bean uit The Lord of the Rings) toegevoegd aan het verhaal. Dat dit pas later is gebeurd is ook wel te merken; zijn verhaallijn voegt niets toe aan het verhaal en speelt zich dan ook vrijwel geheel buiten Silent Hill af.
Hoewel de sfeer erg goed is, blijft het verhaal van Silent Hill redelijk voorspelbaar en de personages erg oppervlakkig. Het is dus niet de beste film in zijn genre. Desondanks is het een van de betere computerspelverfilmingen.