Jeugd van tegenwoordig?

Gaat het wel eens goed met jongeren in films? Als ze niet masturberen bij gedownloade porno, zich in een coma zuipen of aan de drugs zitten, dan zijn ze wel in staat tot geweldadige uitspattingen. Althans dat idee krijg je bij het zien van films als Kids, The Great Ecstasy of Robert Carmichael en nu Afterschool. Die laatste film wil een beeld geven van de huidige YouTube/breezer/prozac-generatie en hun onverschillige leefomgeving. Debuterend regisseur Antonio Campos heeft echter iets te veel afgekeken van de cinema van Michael Haneke.
Robert is een verlegen en teruggetrokken tiener die op een duur internaat zit voor de kinderen van New Yorks betere kringen. Hij lijdt aan een sociale handicap, die te wijten is aan de medicatie die hij in moet nemen, en zijn onverschillige ouders die vooral geïnteresseerd lijken te zijn in zijn prestaties. De jonge acteur Ezra Miller zet een creepy puber neer die als een antidepressiva-zombie YouTube afgaat op zoek naar filmpjes die iets echts tonen om zijn apathie tijdelijk te doorbreken.
YouTube
De eerste scène van Afterschool bestaat uit een montage van grappige YouTube-fimpjes, afgewisseld met beelden van de executie van Saddam Hussein en de oorlog in Irak. De montage eindigt met een POV-pornofilmpje, waar een meisje gefilmd wordt door een man die haar obscene dingen laat zeggen en haar probeert te wurgen zonder dat ze tegenstribbelt.
~
Naschoolse opvang
Afterschool wordt gemarket als een belangrijke film over de YouTube-generatie, toch krijg je al snel een soort déjà vu-gevoel. Is het hedonistische nihilisme van jongeren niet al eerder behandeld in Larry Clarks Kids die de pretentie had om een realistisch beeld te geven van de jeugd? En is de lege kritiek en uiteindelijk vrij uitzichtloze boodschap van de film niet eerder door Todd Solondz verkend? Het verlies van onschuld en de onverschilligheid van volwassenen is de hoeksteen van Solondz’ oeuvre als je films als Welcome to the Dollhouse en Storytelling kent.
~
Voorspelbaar
Het moet wel gezegd worden dat het camerawerk visueel, en in zijn composities sterk is. Het sounddesign is ook dreigend doordat er tijdens de film vaak een mild geruis te horen is als het gezoem van een computer of ver verkeer. Maar ondanks deze stilistische invullingen is dit niet voldoende om de film te redden van zijn voorspelbare inhoud. De film doet denken aan The Great Ecstasy of Robert Carmichael waar apathische jeugd op een zeer esthetische wijze gevolgd werd in hun gewelddadige escapades die voortkwamen uit hun apathie.
~
Overtuigend eng
Ondanks Ezra Millers overtuigende enge hoofdrol hunker je naar een personage dat complexer is en wat meer diepgang biedt. Denk aan Donnie Darko, Max Fisher in Rushmore of Enid en Rebecca in Ghost World. Allen personages die hun puberlast nog met enige inventiviteit wisten te dragen ook al ging niet alles goed. Campos lijkt uit te gaan van de dood van de jeugd, zoals die door de bijna autistische Robert belichaamd wordt. Een blanco generatie die te verdoofd is om nog te rebelleren en apathisch is geworden door de stroom van porno en geweld die ononderbroken op het internet te zien is. Het hebben van dromen, humor en relativeringsvermogen zijn uit den boze in deze kille werkelijkheid. Na het zien van Afterschool hoop je dat er nog ruimte is voor jonge romantische helden ook al krijg je het vermoeden dat die in Campos’ wereldbeeld al vol zijn gespoten met antidepressiva.