Over scheermesjes en verboden tampons

recensie: Towelhead

.

De dertienjarige Jasira krijgt van iedereen te horen dat ze een mooi meisje is. Dat mooi zijn geen onverdeeld genoegen is, leert ze al in de openingsscène, als de vriend van haar moeder aanbiedt om haar bikinilijn te scheren.

~

De moeder van Jasira is niet blij met deze ongezonde aandacht, daarom stuurt ze Jasira naar haar Libanese vader in Texas. Als ze denkt dat haar dochter daar aan minder gevaren bloot zal staan, dan heeft ze het mis. Jasira’s voorzichtige belangstelling voor seks en porno wordt opgemerkt door de buurman, die moeite heeft om te onthouden dat ze nog maar dertien is. Terwijl haar vader haar eer probeert te beschermen, vrijt ze tegen haar zin met de buurman. Ook legt ze het aan met een zwarte jongen en gebruikt ze de tampons die haar vader haar verbiedt, omdat die alleen voor getrouwde vrouwen zijn. Ondertussen wordt ze door haar klasgenoten uitgescholden voor theedoekhoofd, want de Eerste Golfoorlog is in volle gang.De nuances zijn ook op diverse andere plekken van het script zichtbaar. Jasira’s vader is geen stereotypische Arabier. Hij is christelijk en zo patriottisch dat de Amerikaanse vlag vierentwintig uur per dag buiten hangt. Tegelijkertijd verschillen zijn normen en waarden zodanig van zijn Amerikaanse buren, dat hij op constante voet van oorlog met hen staat.

Als Jasira van huis wegloopt om bij haar liberale buren te gaan wonen, vliegt de film uit de bocht. Door het gebrek aan ontwikkeling in Jarisa’s verbaasde blikken wordt het geheel al enigszins langdradig, maar naar het einde toe verliest de film de geloofwaardigheid die het boek weet te behouden. De laatste scènes zijn vergezocht, abrupt en zelfs onbedoeld lachwekkend. Jammer van het verder zo subtiele en gedurfde scenario.