Groots verjaardagsfeest
Het Festival aan de Werf is jarig! Het jaarlijks terugkerende theaterspektakel in Utrecht vindt dit jaar (19 tot en met 28 mei) voor de twintigste keer plaats en dat wordt groots gevierd. Behalve veel verrassende voorstellingen zoals je van dit festival gewend bent, kun je ook genieten van een speciaal jubileumprogramma. Op de Neude midden in Utrecht liet het Vlaamse Kunstenaarscollectief Het Pakt een toren verrijzen van maar liefst vijftien meter hoog. Aan de voet van dit wonderlijke bouwwerk kun je je kaartjes kopen, straattheater bekijken, naar diverse bands luisteren, multimediale installaties ontdekken en natuurlijk ook gewoon lekker zitten in de zon met een biertje en wat tapas. Een levendig, kloppend festivalhart dus, een prima uitvalsbasis om neer te strijken, je keuze te maken uit het grote aanbod aan voorstellingen op bijzondere locaties elders in de stad, en tussendoor gewoon te genieten van alles wat voorbijkomt.
Het programma van het Festival aan de Werf is over het algemeen vernieuwend en veelal interdisciplinair. De voorstellingen zijn vaak experimenteel en de makers soms nog onbekend. De sfeer van het festival is goed en relaxed, en is het best te proeven op het festivalterrein op de Neude. Omdat straatartiesten zich hier van tijd tot tijd mengen onder het publiek vraag je je regelmatig af of je gewoon lekker op een terrasje mensen zit te kijken of dat er zich een voorstelling afspeelt. Voorbijgangers krijgen een verrassende extra dimensie en het plein wordt een groot en vrolijk schouwtoneel.
Huis aan de Zwerf
De toren, het Huis aan de Zwerf is ook te beklimmen. Tentontwerpers De Markies plaatsten tientallen kleine transparante koepeltentjes in het bouwwerk, waarin veel deelnemende kunstenaars van de afgelopen twintig jaar (o.a. Bambie, Hotel Modern, Vis a Vis en Carver) acte de présence geven met installaties of performances. Een leuk kijkje in de geschiedenis dus, en een inspirerende blik op de toekomst. Ook meteen een mooie verbeelding van het productie-Huis aan de Werf (organisator van Het Festival aan de Werf) dat immers al zo lang een tijdelijk onderkomen biedt aan kunstenaars, muzikanten en theatermakers. Door ze een podium te bieden op dit festival, maar ook door ze te begeleiden en een werkplaats te bieden in het eigen productiehuis.Gevarieerd aanbod
Behalve deze voorstellingen uit de eigen stal van het Huis aan de Werf, waaronder muziekkunstenaar Eboman en theatervormgever Dries Verhoeven, kun je ook kleinere, eenmalige projecten uit de werkplaats zien van het productiehuis, veelal van jonge makers. Verder treden diverse verwante gezelschappen op zoals Growing up in Public, Sanne van Rijn, Rogie & Company en Spinvis. De allernieuwste lichting theatermakers, de studenten van de HKU, hebben hun eigen aandeel in het programma gekregen en nieuw dit jaar is Quality Street, een serie voorstellingen van Britse experimentele theatermakers, waarmee het Festival een begin maakt met het waarmaken van de internationale aspiraties.Een kleine selectie uit de voorstellingen die 8weekly bezocht:
The Bitch: In Bed With Macbeth (Growing up in Public)
Na de succesvolle voorstelling Eva van vorig jaar schreef theatermaker Daphne de Bruin opnieuw een stuk waarin een eigenzinnige beroemde vrouw de hoofdrol speelt. Met The Bitch: In Bed With Macbeth zet ze een indringend portret neer van Shakespeares eerzuchtige Lady Macbeth die haar man aanzet tot het plegen van een gruwelijke moord. De Bruin draagt deze voorstelling moeiteloos in haar eentje met haar expressieve spel, enkel bijgestaan door gitarist/componist Andreas Suntrop en zijn prachtige hypnotiserende muziek. Het decor is mooi, simpel en stijlvol, het verhaal over een vrouw achter de man aan de macht is beklemmend en bloederig. Moeiteloos herken je de ‘First Ladies’ uit de wereld van vandaag. De Bruin zorgt er hoogstpersoonlijk voor dat je je wel drie keer bedenkt voordat je de term ‘het zwakke geslacht’ ooit weer in je mond zal nemen. De voorstelling is nog de hele zomer te zien op diverse festivals.
FIB The Art of Lying (Metro Boulot Dodo)
Een heel aparte en confronterende ervaring, deze voorstelling. Je kijkt niet naar iets wat zich afspeelt op een podium, maar naar jezelf. En dan vooral naar de leugens die je jezelf en anderen vertelt. Waarom eigenlijk? Om bestwil, zoals dat heet? FIB The Art Of Lying is een multidisciplinaire installatie van jonge Engelse theatermakers. In een ruimte staan 14 dozen opgesteld, en in elk van deze dozen vertoef je achtereenvolgens drie minuten. Steeds wacht je weer een andere setting, een andere ervaring, een ander verhaal en andere vragen. Intiem, bijzonder en wonderlijk persoonlijk, dit interactieve theater op de vierkante meter waarin je zelf de speler en de toeschouwer bent.
Good Hands (Eva Meyer Keller)
Je schuift aan tafel bij deze jonge Duitse performancekunstenaar en vervolgens begint ze nauwgezet en heel geconcentreerd met het bakken van een taartje… Net als je je af begint te vragen of dit wellicht niet een beetje te kunstzinnig ver van je bed gaat worden, gaat er van alles gebeuren. Je wordt vermaakt met verrassende spelletjes die handige ooms op familiefeestjes wellicht al eens hebben vertoond. Maar door de zorgvuldige setting krijgt het geheel iets lekker luchtigs en magisch tegelijk. Je aandacht wordt niet vastgehouden door personages verhaallijnen, maar enkel door glazen water, bierviltjes, lucifers en kaarsen. Je ogen worden haast weer als die van een kind bij het zien van al die eenvoudige en raadselachtige wonderen. De voorstelling fascineert en is heel grappig, tot en met het daverende einde toe. Een mooi voorbeeld van een kennismaking met een jonge kunstenaar uit de werkplaats van het Huis aan de Werf, die zeker aandacht verdient.
Nog gaan kijken?
Tot slot wat tips voor het geval je het Festival aan de Werf nog gaat bezoeken. Wil je de tijd stil laten staan terwijl je door het Spoorwegmuseum dwaalt? Kies dan voor de theaterervaring Spoorzoeken van Dries Verhoeven. Zin in een heerlijk feestje waar je kan dansen, naar de kapper kan en een ontbijtje in de vroege ochtend toe krijgt? Ga dan naar La Nuit N‘est Pas Un Chocolat van componist Merlijn Twaalfhoven in Tivoli. Even lekker relaxen? Droom dan weg in de Kunstlimo die de hele dag vanaf de Neude vertrekt.