Koninklijk drama verdient kroon

recensie: Medialane & De Theateralliantie - Diana en zonen

Het Britse koninklijke huis staat tegenwoordig met allerlei schandalen in de kranten. De musical Diana en zonen laat echter zien dat dit niets nieuws is en vertelt het begin van het liefdesdrama van Prins Harry en Meghan.

Diana en zonen is een origineel Nederlandse musical, geproduceerd door Medialane en de Theateralliantie. De musical vertelt over de Britse royal family, waarin prinses Diana nog altijd een belangrijke rol lijkt te spelen. Het gaat niet goed met prins Harry, hij slaapt steeds slechter en praat nog steeds met zijn dode moeder Diana. Als hij verliefd wordt op de actrice Meghan Markle, dan willen prins Charles en prins William ingrijpen.

Prins Harry steelt de show

In Diana en zonen staat dus, anders dan de titel doet vermoeden, het liefdesleven van prins Harry centraal. Diana is al lang overleden en leeft voort in de gedachten van prins Harry en soms ook in die van prins William en prins Charles. Prinses Diana (Marlijn van de Weerdenburg) kijkt dus vanaf een afstandje mee en geeft in discussie met de personages commentaar op het familiegedoe en af en toe zien we een jonge Charles en Diana op het podium. Het klinkt wat ingewikkeld, maar op toneel wordt dit soepel neergezet en weet je als publiek duidelijk waar je aan toe bent. Een dergelijke constructie doet denken aan bijvoorbeeld de musical Was getekend, Annie M.G. Schmidt, waarbij de oude Annie voortleeft in de gedachten van mensen en ook naar het verleden kijkt.

De stem van Freek Bartels leent zich voor dramatische liedjes en die heeft hij genoeg als Harry. Freek weet het dramatische verhaal naar zijn hand te zetten. Marlijn van de Weerdenburg zet een mooie prinses Diana neer, maar de rol blijft een beetje kabbelen. Diana kijkt namelijk op een afstandje mee en heeft mooie nummers om te zingen, maar heeft niet één groot powermoment. Wie dit wel heeft is de nieuwe vrouw van Prins Charles, Camilla, gespeeld door musicalgrootheid Gerrie van der Klei. Wat is het héérlijk om te zien hoe zij het nummer ‘Lang gewacht’ vertolkt, waarbij ze mooi zingt én de lachers op haar hand heeft, zoals alleen zij dat kan.

IJzersterke ondersteuning van ensemble en decor

Diana en zonen zit erg goed en vlot in elkaar. De overgangen zijn snel, het ensemble is goed op elkaar ingespeeld en het minimale decor geeft de sfeer perfect weer. De choreografie van het ensemble zorgt voor een dreigende sfeer. Het ensemble speelt de lakeien of de dreigende pers en ze vormen het keurslijf van de familie. Ze zijn zoals ze zelf zingen: onzichtbaar en dienend. Het decor is minimaal en daar is goed over nagedacht. De panelen aan de zijkant veranderen per locatie en tonen vaak het portret van The Queen die het familiedrama aanschouwt. Een ondersteunende rol die opvalt is die van patatbakker Grace, gespeeld door Gitty Pregers: wat een stem!

Diana en zonen is een nieuwe originele Nederlandse productie met internationale allure. Het script van Dick van den Heuvel is vlot geschreven en pakt op het podium goed uit. De nummers, geschreven door André Breedland en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer en Sophie Veldhuizen, pakken regelmatig groot en dramatisch uit. Toch is er niet één specifiek nummer of moment dat bij blijft. De muziek, de tekst, het decor, de rol van het ensemble, alles versterkt de dramatische sfeer van de musical.

Kortom, Diana en zonen is een koninklijk drama, dat ook geschikt is voor mensen die niet van het Britse koninklijk huis houden. Wie graag wil zwelgen in een familie- en liefdesdrama, heeft met deze musical het juiste stuk gevonden.