Daar in het kleine café, aan het vliegveld

recensie: Café Derby
Café Derby

Vlaanderen en cafés, ze kunnen niet zonder elkaar. Bijna tegelijkertijd met het extatische Belgica komt nu het iets ingetogener familiedrama Café Derby uit op dvd en vod.

De film is het regiedebuut van Lenny van Wesemael, die eerder al ervaring opdeed bij de Vlaamse successen The Broken Circle Breakdown en De helaasheid der dingen. Voor Café Derby putte ze uit autobiografische bronnen: Haar eigen vader – marktkoopman, scharrelaar en kroegbaas – was haar grote inspiratie voor deze film.

Nostalgie

Dat levert een in nostalgie gedrenkt familieverhaal op, dat vertelt over hoe het is om op te groeien met een vader die groots durft te dromen, maar steeds weer op zijn gezicht gaat. Café Derby speelt zich midden jaren tachtig af, wanneer de paus België bezoekt. Standwerker Georges van Haasdonck (Wim Opbrouck) ruikt een gouden kans en koopt een leegstaand café pal naast het vliegveld waar de paus een massamis zal verzorgen. Al die mensen zullen moeten eten en drinken. Wanneer hij groot inkoopt, zal hij in een keer binnen lopen.

Het loopt natuurlijk anders; de naïeve dromer Georges loopt zich te pletter tegen allerlei regels en praktische bezwaren. Ook in het gezin loopt het niet lekker: Zijn Nederlandse vrouw Renée (Monic Hendrickx) laat haar oog vallen op een man die wel succes heeft. De elfjarige Sara (Chloë Daxhelet), door wiens ogen we de familietragedie zien ontrollen, raakt ook teleurgesteld in haar vader.

Tragiek

Café Derby begint luchtig. De retrosfeer is raak getroffen, met dank aan de muzieksmaak van Van Wesemael en aardige tijdsdetails als de rollerskaterage. Gaandeweg ontstijgt de film het niveau van vermakelijk tijdsdocument en sluipt de tragiek in het verhaal. Dan is het verdriet voelbaar; over hoe het is om je vader van een voetstuk te zien vallen, en op te groeien in een gezin waarin er altijd problemen zijn. Een fraai Vlaams miniatuurtje, dit debuut.