Boeken / Strip

Geinige stripjes in een absurd universum

recensie: Jeroen Funke - Victor & Vishnu Text Free

Vierentwintig strippagina’s in vierentwintig uur: Jeroen Funke draaide er meer dan eens zijn hand niet voor om. Vier van zijn producties zijn nu gebundeld in Victor & Vishnu Text Free. Het valt op dat er nauwelijks verschil is met zijn overige werk.

~

Een paar jaar geleden vond in de Verenigde Staten de 24 Hour Comic Day plaats: een initiatief waarin striptekenaars in vierentwintig uur een afgerond verhaal van vierentwintig pagina’s maakten. Zonder eerst iets te schetsen of te schrijven. Stripwinkel Lambiek nam het initiatief om dit jaarlijkse fenomeen ook naar Nederland te halen. Al snel behoorde Jeroen Funke tot de vaste gasten.

Funke is onderdeel van het collectief Lamelos; een kwartet tekenaars dat elkaar kent van de kunstacademie in Kampen. Met zijn vieren zijn ze verantwoordelijk voor een aantal strips met een licht anarchistische inslag en een stijl die het best als absurdistisch valt te omschrijven. Victor en Vishnu sluiten daar naadloos bij aan: de een is soort hond met een brilletje, de ander lijkt in de verte op een eend, maar wat ze nou precies moeten voorstellen is moeilijk te zien.

Okki
Funke tekende het duo ook al voor de achterkant van de Okki, waar zijn platte, haast kinderlijke stijl prima tot zijn recht komt. Dat chaotische en speelse is in Victor & Vishnu Text Free nog sterker aanwezig. Het leent zich uitstekend voor de absurde verhalen. Een foutje in het perspectief of in de logica van het verhaal, veroorzaakt door slaapgebrek tijdens de 24-uurs marathon, nauwelijks zal opvallen.

Toch is het jammer dat er niet iets meer tijd in kon worden gestoken. Het is duidelijk dat de verhaaltjes associatief tot stand kwamen en dat een vooropgezette lijn ontbrak. Het gaat in Victor & Vishnu Text Free van de hak op de tak. Soms lijkt het wel of het absurdisme gebruikt wordt als stoplap om de gaten te vullen die ontstonden als Funke het ook even niet meer wist. Niet alles is even begrijpelijk en dat iedere vorm van tekst ontbreekt, maakt het dan extra lastig.

Snoepgoed

~

Vierentwintig pagina’s is af en toe ook duidelijk te lang. De verhalen hadden aan kracht gewonnen als ze wat puntiger waren geweest. Victor & Vishnu Text Free is daardoor uiteindelijk net zo vluchtig  als een zak snoep van Jamin: je snaait hem met genoegen leeg, maar na afloop weet je niet meer wat je nou eigenlijk precies hebt gegeten. Kinderen zullen er van smullen, de meeste volwassen hebben liever iets meer om hun tanden in te kunnen zetten.

Wie een rijke fantasie heeft, houdt van bizarre constructies en niet maalt om logica zal met Victor & Vishnu Text Free een zeer vermakelijke aanschaf hebben gedaan. En anders het is altijd nog een origineel cadeau voor een verwend neefje.