Grafittikunst door onschuldige ogen

.
Zo vol als de beelden van de Duitse graffitikunstenaars Herakut, zo druk is het boek Herakut: after the laughter. Zo kleurrijk als hun spray paint, zo visueel prikkelend is het overzicht van hun recente werk.
~
Bewijs van mijn bestaan
Waar hun eerdere publicatie The Perfect Merge hun werk uit de periode 2004-2008 verzamelde is het nieuwe boek een reis door de jaren 2009 tot 2011. Herakut: After the Laughter exposeert hun donkere werk. De stijlelementen die van het vroegere werk overblijven zijn de jonge gezichten en honden. De kunstenaars hebben echter hun stijl geperfectioneerd doordat ze een sterker engagement hebben gevonden. De betrokkenheid uit zich in beelden die schuren met de begeleidende teksten en hun omgeving.
~
Compassie en assertieve soundbites
De spuitbus is natuurlijk wel vaker een middel voor activisme. Net als andere grote namen in urban art zoals Shepard Fairey (Obey) en Banksy willen de Duitsers het publiek op straat een onheimelijk gevoel geven. Waar Obey echter kiest voor rauw politiek commentaar maakt Herakut humane beelden die bij het publiek de compassie op willen wekken voor het onderwerp van de muurschildering. Kinderen die je met grote onschuldige ogen aankijken. Het is zo net een goede doelencampagne.
~
Het schijnbare gemak en de onbevangenheid die de kunstenaars in hun werk stoppen komt een op een terug in de weergave in het boek. Canvas vermengd met polaroids, pagina’s die veelheid aan beelden met memootjes en plakband bij elkaar houden. Het is een grote hoeveelheid werken die op de lezer worden afgevuurd. After the Laughter is zo een boek waar je doorheen kijkt als een drukke straat waar het ene beeld na de ander over je heen valt. Als lezer zit je met grote ogen te kijken naar alle onschuld die je je eigen leven doen overdenken.