8WEEKLY

Black & White

Artikel: Black & White

.

Na 2 jaar lang nagelbijtend elke dag op de site te hebben gekeken, alle mogelijke nieuwsbrieven als eerste gelezen te hebben en tot drie keer toe bijna een zenuwinzinking gehad te hebben omdat het weer uitgesteld werd, ligt hier dan eindelijk voor mij: Black & White.

Black & White (B&W) is een godgame. Dat wil zeggen dat je, in dit geval letterlijk, een god bent die op alles een invloed heeft en wonderen kan verrichten. Globaal komt de gameplay er op neer dat je een aantal dorpen hebt waar je indruk op moet maken om zo te zorgen dat mensen in jou gaan geloven en jou als hun god gaan kiezen. Als je ze zover hebt gekregen moet je ook voor ze zorgen, dit houd in dat je moet zorgen dat ze voldoende voedsel hebben, dat er gebouwen bijgebouwd worden, etc. Een heel positief punt hierbij is dat je van mensen discipelen kunt maken door ze vlak bij een desbreffend gebouw/gebied neer te zetten. Deze discipelen zullen dan voor de rest van hun leven dat werk gaan doen, erg makkelijk want dan hoef je het zelf niet aldoor te doen.

~

Een van de troeven van B&W is het feit dat je helemaal vrij bent om zelf te besliisen wat je doet, ben je goed of slecht, of misschien wel onverschillig. Alle keuzes die je maakt zullen invloed op de wereld hebben. Als je evil bent zullen de mensen je gaan aanbidden omdat ze bang zijn voor wat je anders doet, als je onverschillig bent dan zullen mensen voor je bidden in tijd van nood en als je goed bent dan loven de mensen je met zang en gebeden. Al dit aanbidden levert je kracht op waarmee je wonderen kunt verrichten. Deze wonderen kun je voor allerlei dingen gebruiken, maar hun voornaamste doel is indruk maken op dorpen zodat ze zich bij jou aansluiten en je meer kracht opleveren.

Ik heb het tot nog toe ook nog niet gehad over de “creatures” in B&W, het is namelijk zo dat elke god in B&W een zogeheten “creature” krijgt. Dit is een opgevoerde versie van een gewoon bestaand beest, zoals bijvoorbeeld een koe of een tijger. Hij kan net zo groot worden als een berg en kan ook wonderen leren verrichten. Je beest zal zich (net als de hele omgeving trouwens) aanpassen naar de keuzes die jij maakt tussen goed en slecht. Als jij slecht bent dan zal je beest graag mensen eten, huizen vernielen en er heel erg vervaarlijk uitzien. Ben je echter meer van het goede gediend dan zal je beest zich lief gaan gedragen en mensen in nood redden bijvoorbeeld. De overgang tussen goed en slecht is traploos dus als je een uur aan het spelen geweest bent dan kan je beest er ineens heel anders uitzien en daar heb je zelf (omdat het zo verspreid wat over het uur) niets van gemerkt).

~

Waarom heeft de hele gamewereld zo lang op B&W zitten wachten? Ik zet even wat puntjes voor jullie op een rijtje. De compleet nieuwe engine van Black and White is gewoon zo goed dat het echt griezelig is. Klein voorbeeldje, ze hebben voor deze game geen filmpjes gemaakt. Ze hebben gewoon voor de intro stukje opgenomen uit het spel en dat aan elkaar geplakt en zo een intro gemaakt waar menig 3d artiest een puntje aan kan zuigen. Als je ingame bent en je hebt even niets te doen (wat trouwens niet veel voorkomt) dan zul je echt versteld staan van hoe ver je kunt inzoomen op alles en hoeveel detail overal aan zit.

Niet alleen de graphics in dit spel verdienen lof, ook het geluid is echt subliem. Het spel maakt gebruik van alle mogelijkheden die de moderne geluidskaarten bieden. Zo heb je galm als je vlak langs de bergen vliegt en slaat de bliksem over al om je heen in. Wat al helemaal eng goed is, is het “WWWS” oftwel het World Wide Weather system. Als je online speelt dan zal de game interfacen met een server waarop het weer op allerlei plaatsen op de wereld word bijgehouden en zal de game het weer in het spel aanpassen naar het weer dat bij jou buiten heerst! Gewoon eng!

Helaas voor de eerlijke kopers heb ik een sneue mededeling: in Nederland is het spel alleen in het Nederlands te verkrijgen (de engelse versie komt wel, alleen dat duurt nog een maand of wat) en de Nederlandse versie is zo kneus vertaald dat je je er echt aan gaat ergeren. Ik bedoel : “Regen des levens”? En dan is het ook nog eens door Vlamingen ingesproken. Niets tegen Vlamingen, maar ze kunnen gewoon geen Nederlands praten.

Alles bij elkaar is Black & White wel een absolute must, het spel is echt zo ontzettend gaaf dat ik besloten heb mij af te zonderen van de buitenwereld komende dagen en mij een lekker goddelijk ga verwennen met een leuke 48-uurs marathon Black & White!