
Hip meets onhip in gastvrij Rotterdam
Er is geen festival in Nederland met een line-up zo gedurfd en up to date. Twee dagen feesten en toch kunnen kamperen net zoals op de grote zomerfestivals in de polder. Maar dan in een kunstwerk in de stad in plaats van een platgeregend tentje in een weiland. Veel leuker. Geen dom bierdrinkend tuig om je heen en toch gezellig. Kunst overal. Voor je het weet loop je achter een hele leuke Rotterdamse gids aan te kuieren die je allemaal verborgen plekjes in de stad laat zien. Rotterdam opent zijn stadspoorten wijd voor iedereen die verrast wil worden door dit veelzijdige festival waarin kunst, cultuur, muziek, dans en slapen in elkaar overlopen.
Vrijdag
Bij de eerste dag van het festival ligt de nadruk op dansen, dansen en dansen! Niet alleen om te zien bij bijvoorbeeld Kate McIntosh, maar vooral om zelf goed op los te gaan. Er staat een handvol grote namen geprogrammeerd met een grote reputatie zoals Tiga, 2many dj’s en zeker LCD Soundsystem, die op Lowlands 2004 zo’n krachtige indruk achterliet, dat de monden er vandaag nog van open hangen. Er gaat ook goed bewogen worden op artiesten als de provocatieve dj/producer Riton, de knip en plak nostalgiehouse van Lemon Jelly, de vette hip-hop beats van Subtitle en de funky hip-hop soul van Dj Format & Abdominal + D-Sisive. Dit zijn redelijk nieuwe namen in Nederland.
Schandknaapje
~
Verfrissend onhip
~
Donker Las Vegas
~
Wonderland
In de foyer en het trappenhuis van de schouwburg gebeuren ook allemaal opwindende dingen. Het is net of je in wonderland terecht bent gekomen, zoveel sprookjesfiguren als hier rondlopen. Een boeddhistische monnik neemt je mee voor een wandelingetje en vertelt je rustig schuifelend diepe oosterse wijsheden. Of de begrafenisondernemer, die je meeneemt naar een donker kamertje boven in de schouwburg om je de grimmige waarheid over Kwik, Kwek en Kwak te vertellen. Dan loopt er nog een mooi Sneeuwwitje rond met een 78-toeren platenspelerkastje. Vrolijk danst ze op haar oude charleston plaatjes. In kleine moestuintjes zijn gezonde hapjes te proeven, die tuinkabouters voor je klaar hebben gemaakt, zoals een kruidenelixer in een eetbare kop en schotel. Heel verleidelijk.
Met een banjo en een slidegitaar
~
Flower power
De beelden achter het Britse dj duo Lemon Jelly trekken alle aandacht. De flower power spat er vanaf. Het aardige is dat deze beelden ook op dvd zijn uitgebracht. Nick Franglin en Fred Deakin mixen samples van bekende muziek uit de periode van 1964 tot 1995 tot een rond en dansbaar geheel. Elk liedje draagt de naam van het jaar waar de samples vandaan zijn geplukt. Zo horen we groteske rock uit de jaren 70, house uit de jaren 90, vloeiende r&b, allemaal voorzien van opzwepende beat. Ze begeleiden hun zware elektronica af en toe met akoestische gitaar en cello. En zo zijn ze net lekker en met zichtbaar plezier aan een fijn vloeiend ambient dingetje bezig als alle stroom volledig uitvalt! Het duurt maar liefst tien minuten voordat de show weer gered is. Jammer. De zaal is inmiddels ongeduldig leeggelopen. Gênant.
Attitude
~
Pretentieus mag weer!
De debuutplaat van Antony & the Johnsons heet I Am A Bird Now, en een vreemde vogel is Antony zeker. Over Antony’s geslacht en geaardheid wordt volop gespeculeerd in de muziekbladen en dat komt niet in de laatste plaats door zijn stem: een donkere, volle stem die zich precies tussen een man en vrouw begeeft. De Kaapverdiaanse zangeres Cesaria Evora komt in de buurt, maar Nina Simone wordt vaker als referentiekader genoemd. De bezoeker die zijn ogen open had zag een artiest die vooral leek op Happy Mondays-voorman Shaun Ryder, maar de bezoeker die zijn ogen sloot, verwachtte dat ieder moment Lady Sings The Blues ingezet kon worden. De blues was er ook volop tijdens het optreden. Niet zo zeer in muzikaal opzicht, maar op het tekstuele vlak werd het nodige hartzeer verwerkt. Het geluid in de schouwburg was nagenoeg perfect, en ook de on-rock’n’rollse instrumenten van de Johnsons (viool, accordeon) kwamen volledig tot hun recht. Antony’s gedistingeerde muziek is vol en de lucht is zwaar van emoties. “Pretentieus mag weer!” luidde de kop van juichrecensie in een Engels tijdschrift. Daarom was Antony’s droge commentaar tussen de nummers (“Lean on each other please. You know, we play a lot of slow songs”) ook welkom. Het gaf het optreden een lichtpuntje en zorgde ervoor dat Antony en zijn/haar Johnsons niet verzwolgen werden in een diepe poel van zelfmedelijden.
Goede vibes
Het is goed afkoelen bij Dj Format (Mat Ford) met zijn Canadese mc’s Abdominal en D-Sisive. Het is hier gelukkig niet zo druk, dus er is genoeg plek om lekker te dansen. En dat gebeurt ook, want het is een funky feestje. Het rappersduo is goed verstaanbaar en ze beschikken over uitstekende skills, die vooral grote indruk wekken tijdens een free style nummertje. Deze hiphop is positief en soulvol als Arrested Development en speels in het toepassen van samples. Wicked! Na afloop kunnen er nog wat goede vibes extra worden opgepikt bij de tropische feestband Wawadadakwa. Afrikaanse ritmes, nederska met bizarre teksten (dadaïstisch?) en dansen tot je erbij neervalt. En als je na afloop nog overeind staat, en dat was zo, kon er nog worden doorgedanst bij de huis-dj’s van Motel Mozaique 2many dj’s. Zoals bekend rijgen de broers Dewaele met groot gemak de tofste dansknallers van het afgelopen jaar vloeiend aan elkaar. Later in de nacht wordt het stokje overhandigd aan Tiga, die met moddervette beats sommige mensen doet besluiten om een bed op te zoeken, thuis, dan wel in een of ander vervoermiddel van het Motel Mobiel kunstproject. Voor anderen is het gewoon een goed en hip feestje en feesten door zelfs nadat de lichten weer zijn aangesprongen ’s ochtends vroeg.
Zaterdag
~
Maar we gaan ook artiesten zien die de ouderwetse folk pas echt helemaal op maat hebben gemaakt voor 2005, namelijk door middel van elektronica en ander experiment. Dat dat heel goed samen gaat bewijzen vanavond Efterklang, Khonnor (die helaas was verhinderd), White Magic en Six organs of admittance. Laatste twee bands maken samen met Joanna Newsom deel uit van het Drag City label, waarop veel van dit soort bands staan genoteerd. Ze noemen het wel ‘new folk’.
Nid & Sancy Sinatra
Voor de mensen die niet genoeg hebben aan, of gewoon helemaal geen zin hebben in het softe gedoe staat er ook veel goeie ouwe (en nieuwe) rock op het zaterdagprogramma. Bekende reuzen als British Sea Power en het Belgische Millionaire hebben weer gloednieuw werk te presenteren. De rest is opgevuld met pop van hoge kwaliteit, waaronder een iconisch fenomeen. En ze bestaat echt, vanavond in Rotterdam, La Sinatra!
Ook is er heel veel punk te horen vanavond. Niet in zijn puurste vorm, dat is een beetje uit de mode. Punk zit vandaag de dag in allemaal eclectische nieuwe jasjes gestoken. De hipsters met attitude gaan dus naar Nid & Sancy, The Infadels of Poni.
Met dansen kun je ook de zaterdagavond afsluiten, al wordt het niet zo legendarisch als de vorige dag, maar het kan nooit echt misgaan, want het wordt lekker plaatjes draaien met Tom Barman.
Rock&roll Japanners
Een van de hoofdacts van vandaag is op het laatste moment geannuleerd. Khonnor zit vast op een vliegveld in Montreal vanwege hevige sneeuwval. Diezelfde middag meldden zich drie vreemde Japanse rock&rollers bij TENT. The flying Dutchmen. Het is bekend dat Japanse muzikanten overal mee wegkomen. Sterker nog, hoe matiger, hoe beter. Dat heet cult. Denk maar aan de 5-6-7-8’s. Deze jongens ogen en klinken als de Electric Eel Shock, maar dan vele malen zwakker: vrij saaie basis rock&roll compleet met slechte vieze gitaarsolo’s. Dit is alleen leuk voor de liefhebbers van Japanse pop of mensen die nog nooit Japanners hebben zien rocken.
Hink-stapsprongen
~
Een prachtige taal
Gruff Rhys is ook zo’n rare Brit. Of Welshman moet je eigelijk zeggen, want dat luistert heel nauw bij dat soort landsmannen. Gruff, in het dagelijks leven zanger/gitarist/songsmid van the Super Furry Animals, is echter één van de weinigen die zich ook in de oorspronkelijke taal van de Welsh bedient. Kom daar maar eens om bij de Stereophonics of Tom Jones! Voor Rhys is het de normaalste taal van de wereld, het was immers zijn eerste taal. Voor Nederlandse oren klinkt het als een omgekeerd Scrabblespel, maar het is tijd die vooroordelen over boord te zetten: Welsh is een prachtige taal! Rhys’ muziek heeft eigenlijk net zo’n hoog Rivella-gehalte als zijn taal. De zanger bewijst dat het niet zo heel lastig is om het singer/songwiter-genre op een nieuwe manier te brengen. Je struint wat rommelmarkten af, koopt een Casio’tje (“gekocht voor 30 dollarcent!” vertelt Rhys trots). Vervolgens zoek je een simpel discobeatje op die Casio, je schuift daar met je akoestische gitaar wat onweerstaanbare melodieën onder en zingt er onverstaanbare teksten overheen. Dan laat je je baard en je afro staan, stapt op de boot naar Rotterdam en wint het publiek voor je in Nighttown en klaar is Gruff!
Charme-offensief
~
Mooie muziek moet kapot
Vanuit de theaterzaal borrelen zeer verfijnde akoestische klanken op. Hier is een singer-songwriter aan het werk, die de lange naam Six Organs of Admittance draagt. Ben Chasny, bandlid van de ruige Californische spacerockformatie Comets on Fire, blijkt solo een gitaarvirtuoos. Meeslepende folk hypnotiseert het publiek, ook vanwege de vele herhalingen van dezelfde prachtige en complexe melodieën. Dat is ook het enige wat je wilt: meer, meer, en meer van dat! Dat geeft Chasny zijn publiek ook totdat hij emotioneel bijna doordraait. Hij heeft de schoonheid van zijn muziek niet meer onder controle. Het optreden eindigt met een heftigheid die niets meer van doen heeft met de betoverende subtiliteit waarmee hij zijn show begon. Zijn mooie zoemende stem is verworden tot een hard geschreeuw en zo richt deze man zijn eigen wondercreatie volledig ten gronde. Saai was het in ieder geval niet…
Efterklang is een geluidje
Wilde je naar Efterklang, dan kon je maar beter op tijd in de schouwburg zijn, want al snel ging de toegang definitief dicht. De gelukkigen reisden af naar een fantasieland vol magische klanken, zoemende fabelgeluiden en elektronisch vervormde harpjes. Soms hoor je zelfs geluiden die verrassend veel zoals het woord ‘Efterklang’ klonken. Aan instrumenten geen gebrek: strijkers, blazers, geïmproviseerde instrumenten, en dat alles overstrooid met knispertjes uit de computer. Denk terug aan het IJslandse Mum en sluit je ogen. En als je ze weer open doet zie je de beelden van sportende of dansende uit de jaren 30 op een groot beeldscherm. De lichamen bewegen zich bijna net zo esthetisch op de maat als de muziek die het grote Deense gezelschap voortbrengt. De aanwezigen verroeren zich niet. Pure magie.
Helemaal stuk
~