Het mooiste land onder de zon

In deze essayistische tour de force word je als kijker drie uur lang ondergedompeld in het wereldbeeld van een totaalheerser die langzaam de weg kwijtraakt. Monumentaal en uniek.
~
Fascinerend
The Autobiography of Nicolae Ceausescu is vooral zo fascinerend omdat Ujica zijn film volledig uit found footage heeft samengesteld. De enige ingreep die hij zich veroorlooft, is het met regelmaat verwijderen van de originele geluidsband. Soms vervangt hij die door muziek, uiteenlopend van het Roemeense volkslied tot populaire westerse hits uit de periode. Meest memorabel is Bobby Fullers versie van ‘I Fought the Law’ uit 1965, een treffende metafoor voor de westerse krachten die op de poort van Ceausescu’s rijk bonzen. Soms laat hij alleen de stilte horen en gaat de aandacht volledig uit naar de altijd glimlachende man en de adoratie van zijn volgelingen. Die had hij niet alleen onder landgenoten. Voordat het echt misging, was Ceausescu de favoriete Oostblokleider van het Westen, vooral omdat hij zich verzette tegen de invasie van Tsjechoslowakije in 1968 door de andere Warschaupactlanden.
~
Aandacht van de groten der aarde
Zijn gang naar de top begint met de begrafenis van Gheorghe Gheorghiu-Dej, de voormalige secretaris-generaal van de Roemeense Communistische Partij. Ceausescu wordt benoemd tot zijn opvolger, en wat in de beelden direct opvalt is zijn jongensachtige bravoure en zijn zorgvuldig gemodelleerde Wildersachtige haardracht. Kijken naar de gestage achteruitgang van beiden in de jaren daarna is slechts een van de geneugten van de film. Wat volgt op de begrafenis is een schier oneindige stroom aan nationalistische en positivisme uitstralende beelden. Ceausescu bezoekt de ene na de andere oogstviering of landbouwbeurs, doet halfslachtig mee aan kermisattracties en voor hem georganiseerde parades, spreekt op congressen en persconferenties en beweegt zich tussen de groten der aarde. Het zijn bekende feiten uit de geschiedenisboeken, maar het blijft schokkend om leiders als Richard Nixon, Jimmy Carter, Charles de Gaulle en Koningin Elizabeth glimlachend aan de zijde te zien staan van dit rolmodel voor de Oostblokstaten.
~
Het einde van een zombie
Aan het eind is slechts de totale verveling over. Als een zombie beweegt hij zich achter de coulissen van de wereldgeschiedenis, waarbij hij zijn land in eenzelfde narcoleptische staat houdt. Tot het volk uiteindelijk wakker geschud wordt, geïnspireerd als het was door de gebeurtenissen elders in het Oostblok. Monumentaal en uniek.
Lees ook het interview met regisseur Andrei Ujica.