Alleen met jezelf

Het lijkt wel alsof het science fiction-genre de laatste decennia synoniem is geworden met grootschalige actiespektakels. Van Star Wars tot Transformers en zelfs de reboot van de zo bedachtzame tv-serie Star Trek: veel actie en weinig ruimte voor de filosofische ideeën die zo toepasselijk zijn voor dit genre. Duncan Jones vond dat blijkbaar ook en keert met Moon (2009) terug naar de tijden van Stanley Kubrick en Andrey Tarkovski.
~
Raadsel
~
Moon had een beperkt budget van slechts vijf miljoen dollar, maar gelukkig schort het de film niet aan ambitie. Met behulp van een volwaardige, welhaast epische soundtrack van de onvolprezen Clint Mansell (Requiem for a Dream, The Fountain) en creatief gebruik van visuele effecten valt het gebrek aan financiële middelen nooit op. En ondanks het feit dat de film slechts twee significante personages opvoert, waarvan een een computer, blijft Moon anderhalf uur lang intrigerend.
Knipoog
~
Hoewel Duncan Jones in Moon kwistig strooit met genreverwijzingen en met weinig schokkende nieuwe inzichten komt, stoort dat geen moment. De film maakt, zeker voor een debuut, een buitengewoon zelfverzekerde en beheerste indruk. Hoewel het tweede deel, waarin de puzzelstukjes op hun plaats zijn gevallen, iets minder sterk is dan het raadselachtige begin, blijft Moon dan ook een uitermate sfeervolle, boeiende sciencefiction film die de status van Jones als groot talent onderstreept.