Geen Kalf voor gewaardeerde film

Het is een cruciaal moment in je leven. Je bent achttien jaar en staat op het punt om het volwassen leven in te duiken. Tijd om afscheid te nemen van je ouderlijke huis, van het veilige nest waar je je jeugd hebt doorgebracht en tijd om je eigen keuzes te maken. Maar ook tijd voor je ouders om afscheid te nemen van hun kind. Danyael Sugawara en Marieke van der Pol namen dit gegeven en vertaalden het naar een film.
~
Wat meteen opvalt aan Alles stroomt is de enorme herkenbaarheid die in alle elementen naar voren komt. Sugawara heeft gekozen voor simpele personages zonder al te ingewikkelde karaktereigenschappen, die daardoor toegankelijk en inleefbaar zijn. Het universele wederzijdse onbegrip dat ontstaat zodra kinderen zich losmaken van hun ouders wordt belichaamd door de keuzes van Damiaan en Aleid, die beiden een geheel andere kant op besluiten te gaan.
~
Alles stroomt is geen grootse en meeslepende film, maar weet de empatische snaren meerdere malen goed te raken. Bijvoorbeeld bij het shot van Aleid die eenzaam aan de ontbijttafel van een Spaans hotel zit. Of het shot van Damiaan terwijl hij wegfietst van zijn ouderlijk huis terwijl het leeg wordt gehaald. De kleine gebaren en de treurige maar toegevelijke blik die Anneke Blok zonder moeite keer op keer tevoorschijn tovert vormen de gouden combinatie voor een onvermijdelijke tranentrekker. Sentimenteel is het echter niet. De ontroering komt voort uit de oprechtheid van de personages en niet uit opgelegd drama.
~
Lees hier een interview met Wieger Windhorst.