Het zoveelste pareltje

Het is zover, Tarantino’s nieuwste project is daar: Inglourious Basterds. Losjes (heel losjes) gebaseerd op gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog en losjes (heel, heel losjes) op de film The Inglorious Bastards (1978) van Enzo Castellari toont de film de kruisende verhalen van een speciale joodse divisie van het Amerikaanse leger, en van een Frans joodse vrouw wier gehele gezin voor haar ogen wordt uitgemoord.
~
Conventies
~
Met Inglourious Basterds is het Tarantino weer gelukt om een interessante en frisse film te maken. Alle kenmerkende elementen zijn aanwezig. Het smeden van een verhaal door middel van zijn geheel eigen manier van montage, zonder ergens te onthullen welke afloop te verwachten is. Maar ook de menging van genres en muziekstijlen. In dit geval een menging van het spaghettiwesterngenre met de conventies van de WOII-film, begeleid door een contemporaine soundtrack en de jaren zeventig vertelstem van Samuel L. Jackson. De motivatie is totaal onduidelijk, maar who cares? Het is leuk en het werkt.
Lijm
~
Op een dood puntje en een haperingetje hier en daar na is Inglourious Basterds een film die, door de constante voeding van de nieuwsgierigheid naar waar het allemaal naartoe gaat, interessant en onderhoudend tot het einde is. Het zoveelste pareltje in het legendarische oeuvre van Tarantino.