
Superieur anti-oorlogsstatement
.
“Het is niet mijn fout dat ik een Japanner ben – en tegelijkertijd is juist dat mijn grootste fout.” Het zijn de woorden van Kaji, protagonist in Masaki Kobayashi’s The Human Condition (Ningen no joken). Maar het citaat zou ook uit de mond van de regisseur kunnen komen. The Human Condition duurt in totaal ruim 9 (!) uur en kostte vier jaar om te maken, omdat productiemaatschappij Shochiku dwars lag en Kobayashi de heersende conservatieve krachten in het Japan van de jaren vijftig tegen zich had. Het resultaat kan worden gezien als een totaal uit de hand gelopen vorm van persoonlijke boetedoening.
De film wordt in hevige mate gekleurd door de sterke identificatie van Masaki Kobayashi met de protagonist. Net als Kaji werd Kobayashi tegen zijn wil opgeroepen in militaire dienst, verzette hij zich tegen de rigide en autoritaire beginselen van het Japanse leger en werd hij na de oorlog vastgehouden in een krijgsgevangenenkamp. Toen de zesdelige romancyclus Ningen no joken van Jumpei Gomikawa werd uitgebracht, kocht hij dan ook direct de filmrechten. Daarin zag Kobayashi het ideale vehikel voor zijn eigen levenslange obsessie: de strijd van het individu tegen de repressieve elementen in de maatschappij.
Deel 1: No Greater Love
~
Deel 2: The Road to Eternity
~
~
Deel 3: A Soldier’s Prayer
~
In het derde deel dwalen Kaji en een paar overlevenden rond, met niets anders in hun hoofd dan naar huis te gaan. Kaji heeft de humanistische en pacifistische vlag al lang gestreken en hij wil maar een ding: Michiko terugzien. Het verlangen naar zijn vrouw houdt hem in leven en het feit dat we haar al die tijd niet zien maakt het punt van Kobayashi alleen maar duidelijker: slechts de liefde is zuiver. De groep vindt een meisje in een bos en ze reist met hen mee. Meer vluchtelingen sluiten zich bij hen aan en in de groepsscènes laat Kobayashi weer zien wat oorlog met mensen doet; de meest primitieve en lage karaktertrekken komen naar boven. Kaji is ondertussen zo verslagen door het systeem dat totale apathie op de loer ligt. Uiteindelijk wordt hij gevangen genomen en opgesloten in een Russisch werkkamp. Hier wordt hij opnieuw op de proef gesteld. Het blijkt namelijk dat het communistisch regime daar dezelfde repressieve methodes gebruikt als de Japanners, ondanks hun zalvende woorden waarin het tegenovergestelde beweerd wordt. Als Kaji zich daarover beklaagd is het pijnlijk om constateren dat hij, uitgaande van diezelfde idealen, eerder ook overging op die methodes. Kaji is zowel de onderdrukker als de onderdrukte. Hij ziet het zelf echter niet, waardoor beide rollen elkaar in stand houden. Kaji eindigt alleen in de onmetelijkheid van het Siberische landschap. Een verslagen en verbitterd man, die niets bereikt lijkt te hebben in zijn lange strijd tegen de onderdrukkende machten en tegen zijn eigen demonen.
The Human Condition is ongelooflijk goed gemaakt, met een enorm arsenaal aan menselijke archetypes en bijbehorende acteerprestaties (met name Nakadai laat een fantastische indruk achter). De film is vol met prachtige en inventieve cameracomposities, een ongekende thematische rijkdom en met een breed palet aan emoties waardoor iedere kijker er wel iets in kan vinden. De catch 22 van de situatie is dan ook dat de enorme lengte en niet-aflatende somberte van de film veel hedendaagse, door postmodern geweldsrelativisme afgestompte, kijkers zal afschrikken. En dat zou erg jammer zijn. De film is een ervaring die je zelden meemaakt, een pleidooi voor vergeving en een louterende vorm van boetedoening waar, ook na al die jaren, nog steeds veel van te leren is.
The Human Condition werd onlangs door distributeur De Filmfreak uitgebracht in de Koinobori-reeks met Japanse klassiekers.