Imagine 2012
In dit tweede en laatste verslag van Image, het festival voor de fantastische film in Amsterdam, aandacht voor overlevenden in een kelder, een fantastisch zandmannetje, Canadese vrienden die doordraaien, de jacht op bergklimmers en een eenzame astronaut.
DEEL 1 | DEEL 2
Inhoud: The Divide | Der Sandmann | The Corridor | A Lonely Place to Die | Love
Vast in een kelder
The Divide
Xavier Gens • VS, 2011
Net als je denkt dat het dan wel is, worden er echter een paar intrigerende elementen aan het verhaal toegevoegd, zoals het feit dat er zich buiten de kelderdeur duistere zaken afspelen. Het lijken verhaallijnen die potentie hebben, maar regisseur Xavier Gens (Frontière(s)) richt liever de pijlen op de ontmenselijking en het ontsporen van het groepsproces in de kelder. Dat levert een aantal fijn-gruwelijke scènes op, waarbij vooral de charismatische Michael Eklund opvalt. Het goede uitgangspunt en enkele interessante elementen redden de film als geheel echter niet; interessantere karakters en een coherentere plot hadden de film wellicht van z’n B-status af kunnen helpen.
Terug naar boven
Fantastische zandman
Der Sandmann
Peter Luisi • Zwitserland, 2011
Het lijkt een gegeven dat charmant is maar zo simpel dat het snel gaat vervelen, maar niets is minder waar. De absurdistische verwikkelingen waarin de zandman verzeild raakt, zijn hilarisch, de bijrollen zijn goed ingevuld en Fabian Krüger is een genot om naar te kijken; hij zet met verve de innemende eikel Benno neer. Stilistisch valt de film ook op (hoewel het door de extreem beperkte scherptediepte constant zoeken naar de focus soms wel wat vermoeiend is) en zijn de droomsequenties qua audio fraai gedaan. Een originele, fraaie film over dromen, liefde, de waarheid en muziek. En zand. Heel veel zand.
Terug naar boven
Gekte in de bossen
The Corridor
Evan Kelly • Canada, 2010
Dit debuut begint als drama waarin tussen de vrienden nog wel enig oud zeer zit en zij allemaal in een andere fase van hun leven verkeren. Het krijgt een verrassende wending als de jongens in het bos een vreemde plek aantreffen. In het begin is die nog klein, maar de plek groeit snel en te eraan lang blootgesteld worden blijkt na enige tijd rare dingen te doen met de psyche van de vrienden. Behalve bij Tyler, met dank aan zijn medicijnen. De situatie loopt steeds verder uit de hand, waarbij de film steeds meer het karakter van volbloed horror aanneemt. De rustige opbouw, de aannemelijke groepsdynamiek en de fascinerende corridor verliezen steeds meer aan geloofwaardigheid, terwijl het beperkte budget de spectaculair bedoelde ontknoping alleen maar ridiculer maakt. Hard gierend vliegt dit potentieel liefdevolle werkje de bocht uit.
Terug naar boven
Rennen meisje!
A Lonely Place to Die
Julian Gilbey • Groot-Brittannïe, 2011
Hetzelfde geldt (niet ten onrechte overigens) voor het schitterende ruige Schotse landschap; de luchtshots hiervan komen alleen wel erg vaak langs. Gilbey blijkt eenzelfde zwak te hebben voor slow-motionshots en onsubtiel muziekgebruik. Hadden hij en z’n broer maar wat meer aandacht voor dialogen en spelregie gehad, want die voelen te vaak niet naturel aan. Daar kan zelfs Melissa George (sterk in bijvoorbeeld Triangle) weinig mee. Al met al een vermakelijk kat-en-muisspel in de schitterende natuur dat helaas niet hoog scoort qua subtiliteit, geloofwaardigheid en logica.
Terug naar boven
Grootse vragen
Love
William Eubank • VS, 2011
Maar voordat we zover zijn, hebben we eerst kennisgemaakt met een soldaat in de Amerikaanse Burgeroorlog(!), zien we hoe het contact tussen het ISS en de aarde wordt verbroken na een apocalyptische oorlog, en kapitein Lee Miller (Gunner Wright) de eenzame jaren erna langzaam z’n verstand verliest. Voeg daarbij ook nog eens enkele verwarrende videogetuigenissen van schijnbaar willekeurige ‘echte’ mensen. Het begin fascineert, met een verrassende en oogstrelende opening, net als de mooie muziek van Angels and Airwaves (tevens producers van de film) en de premisse van de eenzame astronaut. De schijnbaar losse elementen blijken aan het eind wel degelijk met elkaar te maken te hebben, maar grote kans dat tegen die tijd de meeste kijkers zijn afgehaakt. Wat Love ook intrigerend maakt is dat het bijna een eenmansproductie is van William Eubank. Hij nam niet alleen de regie voor z’n rekening, maar tevens het scenario, het sublieme camerawerk en de overtuigende production design. Dat het niet aan het interieur van het ISS is af te zien dat Eubank het in de achtertuin van zijn ouders heeft gefilmd, zegt iets over zijn kunnen.
Terug naar boven