Imagine 2012
De naam is dan alweer vier jaar Imagine, het is nog immer gewoon hét festival van de fantastische film in Amsterdam. In dit eerste verslag van de 28e editie aandacht voor de niet zo imponerende openingsfilm, keiharde actie uit Indonesië, een beestachtige man, een overbezorgde moeder, en een enge conciërge.
INHOUD: Extraterrestre | The Raid: Redemption | Beast | Babycall | Mientras duermes
Verwikkelingen en vliegende schotels
Extraterrestre
Nacho Vigalondo • Spanje, 2011
De situatie wordt gecompliceerder door de nieuwsgierige buurman die een oogje op Julia heeft, en de vriend van Julia die enige tijd later opduikt. Het lijdt tot misverstanden, verdachtmakingen, geheimen, romantiek en absurdistische verwikkelingen tussen het viertal. Het is allemaal charmant en vermakelijk, maar Vigalondo heeft moeite om ook maar een van genres die hij tackelt (romantische komedie, sciencefiction, drama) echt goed uit de verf te laten komen en de film kabbelt daarmee richtingloos naar het einde.
Terug naar boven
Meedogenloze actie
The Raid: Redemption
Gareth Evans • Indonesië/VS, 2011
Een SWAT-team van de Indonesische politie doet een poging een drugsbaron te arresteren, die zich bovenin een torenflat woont waar zich eveneens junks, bendeleden, een drugslaboratorium en burgers bevinden. De actie begint voorspoedig, maar als de inval ontdekt wordt is het jachtseizoen op de politie geopend. De politieactie verwordt tot een meedogenloze overlevingsslag. Evans trekt een imponerende blik van enge vechtjassen open, met Yayan Ruhian als ‘Mad Dog’ als grote smaakmaker. Hij was, samen met Uwais, tevens choreograaf van de vaak uiterst inventieve vechtscènes, die met de nodige flair in beeld zijn gebracht. De grofheid van sommige beelden zal sommigen te ver gaan, maar het is lastig niet meegesleept te worden door deze actieklassieker.
Terug naar boven
Het beest van binnen
Beast
Christoffer Boe • Denemarken, 2011
De cinematografie is fraai maar neigt zo nu en dan wel heel erg naar de soms wat vermoeiende school van ‘handheld beperkte scherptediepte’, de sound design is effectief en de tussenshots van winters Denemarken betoverend. Het is kortom sfeervol, maar er wordt alleen wel heel erg lang om de hete brij heen gedraaid. Er groeit iets in Bruno, dat is wel duidelijk, en dat heeft z’n weerslag op zijn omgeving. Maar wat de Boe hiermee nou precies wil, wordt nooit echt helder.
Terug naar boven
Overbezorgde moeder
Babycall
Pål Sletaune • Noorwegen/Zweden/Duitsland, 2011
Regisseur Pål Sletaune weet tot het laatst de spanning, net als hij eerder deed in Next Door (Naboer, 2005), hoog te houden. De kille, treurigmakende omgeving is sterk door cameraman John Andreas Andersen in beeld gebracht, het acteren (zeker van Rapace) van hoog niveau. Het is knap hoe de zo zekere wereld die we door de ogen van Anna zien langzaam voor onze ogen afbrokkelt en het bijna-gootsteendrama verandert in een psychologische thriller met paranormale trekjes. Het roept aan het eind wellicht meer vragen op dan het beantwoord; fascinerend is het wel.
Terug naar boven
Breken zal ze
Mientras Duermes
Jaume Balagueró • Spanje, 2011
Voordat hij naam maakte als co-regisseur van [REC], maakte Jaume Balageuró de sfeervolle horrorfilms Fragile en Darkness. Mientras Duermes is net zo stijlvol en vakkundig gemaakt, maar gooit het meer over de duistere psychologische boeg, waarin de film meer dan slaagt. De duistere krochten van Césars gedachtenkronkels en de minutieusheid waarmee hij te werk gaat, worden hierbij door Luis Tosar (Te doy mis ojos, Cell 211) sterk verbeeld.
Terug naar boven