Film / Achtergrond
special: HAFF 2012

Laat je betoveren op het Holland Animation Film Festival

.

Van 28 maart tot 1 april vindt in Utrecht de vijftiende editie plaats van het Holland Animation Film Festival. 8WEEKLY blikt vooruit op dit festival dat als geen ander een blik in een magische wereld weet te werpen.

Vorige week vrijdag bezocht ik een lezing getiteld: De Schijn van Kunst. Vanuit voornamelijk Heideggeriaans perspectief werd er een licht geschenen op kunst. Na afloop vroeg ik mij af: ‘kan een mens zonder kunst?’ Mijn korte antwoord: nee! Kunst is er in verschillende vormen en heeft het zwaar in deze tijden van economische tegenspoed. Temeer omdat kunst eerder verwart dan je verder helpt, en eerder geld kost, dan oplevert. Materieel gezien.

Maska

Maska

De komende dagen gaat het in Utrecht vooral om tot de verbeelding sprekende, bewegende kunst. Beter bekend als animatie. Er is een grote verscheidenheid aan stijlen binnen de animatiefilms te bewonderen. Van realistische animatie als 21G (Sun Xun) tot het lijnenspel in de Lijn (Sjaak Rood) en van de poppenanimatie Maska (Quay Brothers) tot Japanse anime als Rainbow Fireflies (Kounosuke Uda). Naast de bekendere animatiefilms (Kung Fu Panda 2, de oscarwinnaar Rango, Kuifje en Puss in Boots) zijn er vooral minder bekende en ronduit obscure animatiefilms uit de hele wereld te zien. Er zijn selecties van korte animatiefilms en de nodige lange animatiefilms. Het is ondoenlijk deze allemaal te beschrijven, dus hieronder een persoonlijke selectie.

Grote meesters

Ni No Kuni

Ni No Kuni

Aan China wordt dit jaar extra aandacht besteed, met vier compilaties van korte animatiefilms in het programma-onderdeel Independent China. Ook is er aandacht voor animatietalent van eigen bodem en is er een ruime keuze aan internationale animatiefilms te zien, waaronder werk van grote meesters als Paul Driessen, Jan Švankmajer en Terry Gilliam. Naast al deze films zullen er ook games worden gepresenteerd, zoals een game van de bekende Ghibli studio. Hun samenwerking met de even bekende gamesstudio Level 5 leidde tot het rollenspel Ni No Kuni.

Voor de liefhebbers van humor, actie en parodieën is er de Deense film Ronal the Barbarian. De makers van deze film schitterden eerder al met Terkel I Knibe en Rejsen till Saturn. Twee films waarin de zwartgallige, flauwe, botte humor hoogtij viert en die vol zitten met leipe plottwists en meedogenloos harde oplossingen. Dat belooft dus weer veel goeds in de nieuwste creatie van deze gestoorde Denen. Geheel anders is het stemmige Alois Nebel, gebaseerd op de graphic novel van Jaroslav Rudis en Jaromir 99. In strak zwartwit volgen we de einzelgänger Alois Nebel, die meer van oude dienstregelingen dan van mensen houdt. Babeldom van Paul Bush is een fictieve documentaire over een futuristische stad, waarin met prachtige beelden een filosofische beschouwing op onze toekomst geschetst wordt.

Magische mystiek

Le Tableau

Le Tableau

Als afsluiter van het festival is er Le Tableau van Jean-François Laguionie. Een regisseur die al lange tijd meedraait. In de jaren zestig debuteerde hij met korte films, die een zeer kenmerkende stijl kennen. In 1985 kwam hij met zijn eerste langspeelfilm Gwen, le livre de sable. Een prachtige magisch realistische film, met prachtig kleurgebruik en een dromerige mystiek. Le Tableau is zijn nieuwste creatie, die zijn kleurgebruik en magisch realisme weer doen opleven. De trailer op Youtube belooft alvast heel veel goeds.

Komt dat dus zien vanaf donderdag in het Louis Hartlooper Complex en ’t Hoogt! En laat je betoveren in de magische wereld van de animaties, even uit de vluchtige jachtigheid van je dagelijkse beslommeringen. Laat je verwarren met korte films van eigen bodem of van ver, of laat je vermaken door Denen of Hollywood.